01 de octubre de 2019
01.10.2019
Diari de Girona

Educació introdueix les pràctiques en expressió oral a mig miler de centres educatius

La Conselleria vol que totes les escoles i instituts treballin l'oralitat a partir del curs 2021-2022

01.10.2019 | 00:43
El director general de Currículum i Personalització, Josep Vallcorba.

El Departament d'Educació ha detectat que la llengua oral, tant en català com en castellà i anglès, és una de les branques de l'expressió lingüística que menys es treballa a les escoles i, per posar-hi remei, ha dissenyat el programa «Tenim la paraula», que aquest curs comença a implantar-se a entre 300 i 500 escoles i instituts.

L'objectiu final és millorar l'expressió oral dels alumnes compartint experiències i bones pràctiques entre els centres i, també, implicant-hi l'entorn. Així, tal com va explicar el director general de Currículum i Personalització, Josep Vallcorba, es vol potenciar la relació amb l'entorn per aprofitar «la dimensió motivadora» que pot tenir sortir de les aules. Educació comença a implementar el programa per millorar la comunicació oral a partir d'aquest any i arribarà a tots els centres educatius a partir del curs 2021-2022.

Segons va posar de manifest Vallcorba, fins ara la llengua oral es donava «per suposada» com una eina de comunicació i interacció, però no es treballava «prou explícitament» a totes les escoles. El Departament ho va comprovar de manera pilot a les proves de competències bàsiques de 4t d'ESO, on es va examinar el nivell d'expressió oral dels estudiants.

Vallcorba va explicar que el programa vol analitzar les bones pràctiques que es fan tant en català com en castellà i en llengua estrangera, i que es podran compartir als centres propers i, també, entre Primària i Secundària perquè hi hagi «continuïtat i coherència» en el plantejament.

Eixos del programa

Un dels eixos d'aquest programa és la implicació d'agents de l'entorn dels centres educatius, com poden ser les ràdios o les televisions locals, els teatres o altres institucions en què els alumnes puguin presentar el treball que fan a l'aula. Per Vallcorba, es dota a la pràctica d'«una dimensió motivadora molt important» i es genera «interacció» entre les dinàmiques del centre i del municipi.

La iniciativa també té en compte la formació del professorat en aquest àmbit, tant pel que fa a la didàctica –és a dir, en com s'ensenya l'oralitat– com en el mateix discurs dels mestres i els professors. Per Vallcorba, no es parteix de zero però es vol treballar per millorar aquesta competència. És un programa voluntari i la tria de centres es farà a través dels serveis educatius de cada territori.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook