El Govern farà una consulta pública sobre l’elaboració d’un projecte d’FP

Servirà per conèixer l’opinió i les propostes de la comunitat educativa i dels diferents sectors implicats en aquest àmbit d’ensenyament sobre el decret que preveu desplegar l’ordenació acadèmica de la formació professional

Dos alumnes aixequen el braç durant una classe, imatge d’arxiu.

Dos alumnes aixequen el braç durant una classe, imatge d’arxiu. / EP

Redacció

El Departament d’Educació ha informat aquesta setmana que durà a terme la consulta pública prèvia a l’elaboració d’un projecte de decret d’ordenació del sistema de la formació professional. L’objectiu del Departament és obtenir informació per conèixer el parer i les propostes de la comunitat educativa i dels diferents sectors implicats en l’àmbit de la formació professional. Amb aquest decret, per tant, es vol disposar de l’ordenació acadèmica adequada a les necessitats actuals.

Pel que fa a les línies d’actuació que el decret estructurarà i impulsarà, preveu desplegar l’ordenació acadèmica de caràcter general de l’FP del sistema educatiu adaptada al nou marc legal. També vol aprofundir en els aspectes d’autogovern dins del marge de la competència compartida que correspon a la Generalitat, així com desplegar una ordenació acadèmica incidint especialment en els efectes derivats de la integració de la formació professional. Finalment, vol incrementar el nombre d’alumnes que cursa i supera la formació professional.

Actualment, l’ordenació acadèmica d’aquests ensenyaments es troba regulada al Decret 284/2011, d’1 de març, d’ordenació general de la formació professional inicial.

Formació integrada

D’altra banda, també s’ha aprovat el Decret de centres de formació professional integrada que regula la creació i desplegament dels centres de formació professional integrada. Aquest decret dona resposta al marc normatiu vigent: la Llei 10/2015, de 19 de juny i la Llei orgànica 3/2022 de 31 de març.

Amb el nou decret, es potencia l’oferta formativa integrada de certificats i títols professionals, la participació en el servei d’Acreditació de competències professionals i la creació del servei d’informació, orientació i assessorament en un mateix centre de formació professional. D’aquesta manera, es dona resposta a les necessitats de qualificació de qualsevol persona al llarg de la vida (de 16 a 67 anys). Els centres de formació professional integrada aportaran els beneficis estratègics següents: reconeixement social i prestigi, oferta dels serveis bàsics del Sistema (de 16 a 67 anys), especialització per esdevenir referents sectorials, oportunitat de col·laboració amb les polítiques del Govern i altres administracions, sectorials i territorials.

La presentació de sol·licituds per a l’atorgament de la condició de centres de formació professional integrada a l’Agència FPCAT, que és a qui li correspon aquesta competència es va iniciar l’1 de setembre.