El Consell Interuniversitari de Catalunya (CIC) s'està plantejant que, a les PAU de 2018, tenir un cert nivell d'una tercera PAU llengua La proposta serveix com una manera d'assegurar que d'aquí a quatre anys els universitaris catalans compleixin el requisit de tenir uns coneixements de com a mínim el nivell B2. Universitats també s'està plantejant que la incorporació del requisit del B2 estigui feta de forma gradual.

La mesura seria una manera de premiar els estudiants que han aconseguit el nivell d'una llengua estrangera abans d'arribar a la Universitat. En paraules de la secretària general del CIC, Mercè Jou, es podria premiar als alumnes que «han fet l'esforç». A més, també seria una manera d'incentivar a molts a treure's un nivell. La proposta d'Universitats, però, no planteja l'opció que el títol servís per eximir-se de realitzar l'examen d'anglès: els que tinguessin un cert nivell amb una acreditació oficial només podrien obtenir una bonificació, de punt o mig punt, a la fase específica.

Segons Jou, també s'està avaluant la possibilitat que l'exigència del B2 es comenci implantant i demanant en graus de nova creació. Encara que la proposta ja estava aprovada, la junta va acordar-ne una moratòria en comprovar que la mesura perjudicaria el 25% dels estudiants. Les mesures només estan en fase d'estudi i anàlisi, i s'han de debatre amb les 12 universitats catalanes. La finalitat, ha especificat Jou, és que durant la moratòria els estudiants tinguin elements «que els motivin» a fer l'esforç d'aprendre una tercera llengua, que necessitaran també en un futur, tant durant els estudis com en la vida laboral.

Objectiu: obtenir el B2

L'anterior conseller d'Economia i Coneixement, Andreu Mas-Colell, va anunciar durant l'abril del 2013 que s'hauria d'acreditar el nivell de B2 en una llengua estrangera abans d'aconseguir el títol de graduat. La mesura tenia l'objectiu de fer millorar el nivell d'anglès, francès, alemany o italià dels universitaris catalans i facilitar-ne la mobilitat i la competitivitat en el mercat laboral.

Per fer-ho possible, Universitats va crear el programa d'ajuts Parla3, que donava suport econòmic als alumnes que volguessin estudiar idiomes o, fins i tot, finançar els exàmens acreditatius d'aquest nivell.

La mesura, però, va fer un pas enrere aquest mes de juny, després que la Junta del CIC aprovés una moratòria de quatre anys després de comprovar que 1 de cada 4 estudiants no compliria aquest requisit l'any vinent. No obstant això, per compensar als estudiants que sí que havien assolit el nivell que es requeria inicialment, el CIC va decidir incloure el requisit entre les bases dels ajuts a la mobilitat internacional. Fins l'any passat, per accedir a les beques només calia acreditar el coneixement d'una tercera llengua (no un títol oficial de B2).

Les beques Mobint ajuden a finançar les despeses sobrevingudes pel fet d'estudiar a un altre país i estan dotada de 200 euros mensuals per un màxim de sis mesos. Concretament, la beca atorga ajuts de fins a 1.200 euros, que es poden demanar fins al 21 d'agost. Per optar-hi, a més, cal haver superat 60 crèdits, tenir una nota mitjana de 5,70 (en ensenyaments tècnics) i de 6,30 per a la resta.

Amb aquests requisits, una comissió de selecció estableix la puntuació de tall mínima que determina si l'estudiant es beneficia finalment de l'ajut. Cada any, les beques Mobint beneficien uns 2.000 catalans. El curs passat es van donar 1.933 ajuts de les 5.756 sol·licituds rebudes, i per tant, 3.067 estudiants en van quedar exclosos. Gairebé el 60% dels ajuts van anar a parar en mans d'estudiants noies, en totes les modalitats. 1.324 beques van complementar Erasmus i la resta van complementar altres programes de mobilitat internacional, tant en països de llengua estrangera com a països on la llengua de docència és oficial a Catalunya, que, en aquest cas, va beneficiar 414 estudiants que van anar a estudiar a països com Xile o Argentina.

Tal com recorda Mercè Jou, aquesta possible «discriminació positiva» en les beques i les PAU només seria una de les altres mesures que el Consell Interuniversitari de Catalunya està estudiant implantar per a millorar el nivell d'idiomes en els estudiants catalans.