Els alcaldables d´ERC a Girona, Salt i Sarrià de Ter van presentar el projecte per impulsar un tramvia metropolità que uneixi la capital gironina amb Salt i Sarrià de Ter. Segons ERC, s´ha d´apostar pel tramvia perquè és «ecològic i sostenible». Segons l´alcaldable a Girona, Cristina Alsina, aquest tramvia, que tindria un recorregut d´uns cinc quilòmetres, seria rendible i la seva inversió inicial s´amortitzaria en 30 anys.

Inicialment, el projecte està pensat per tenir dos grans eixos en forma de creu que travessin la ciutat de nord a sud -de Mas Gri a Pont Major, aprofitant la zona del viaducte que quedarà alliberada amb el soterrament del tren convencional- i d´est a oest des del tanatori de Salt fins al campus de Montilivi de la Universitat de Girona. El centre on es creuarien els dos eixos seria la plaça d´Europa, que es convertiria en un nou punt estratègic en les comunicacions de la ciutat.

En un futur, els republicans aspirarien que l´eix de Pont Major a Mas Gri (nord-sud) es prolongués pel sud fins arribar a l´Aeroport de Vilobí d´Onyar i que al nord sortís un ramal, que es desviés per passar per l´Hospital Josep Trueta fins arribar a l´entrada de Sarrià de Ter, a l´altura de la N-II.

Segons va assenyalar Alsina, per dissenyar aquest model de transport s´han fixat en altres tramvies que ja funcionen, com el de Bilbao, Vitòria, València o Alacant. Seguint el model de Bilbao, el tramvia de Girona tindria uns 5 quilòmetres de longitud, amb 25 parades que estan pensades perquè tots els ciutadans en tinguin una a deu minuts a peu, com a màxim, des de casa seva.

Segons els càlculs dels republicans, aquests dos eixos del tramvia donarien cobertura a una àrea de 100.000 persones -com és el cas també de Vitòria- i aquesta infraestructura donaria servei al 80% dels ciutadans d´aquesta àrea metropolitana. Si el que es pren per referència és el tramvia de Bilbao, Alsina va afirmar que a Girona també es podrien assolir les seves xifres. «A Bilbao cada quilòmetre de vies pot generar un milió de viatgers anuals», va dir l´alcaldable d´ERC a Girona.

Els republicans van afirmar que la demanda d´aquest model de transport està assegurada perquè és un mitjà «atractiu i fàcil d´agafar». A més, preveuen començar els dos eixos en zones on hi hagi espais amplis per deixar-hi els cotxes aparcats abans d´entrar a la ciutat.

Alsina va afegir que en el recent Pla de la Mobilitat que ha elaborat l´Ajuntament queda palès que «cal un nou de transport» i el tramvia és, segons la republicana, el que menys contamina, el que menys consumeix, el més segur i el que és compatible amb l´anar a peu i en bici.

Els alcaldables de Salt i Sarrià de Ter van advertir que els pobles de l´àrea urbana també s´han d´implicar en aquest projecte perquè molts dels seus ciutadans es desplacen a Girona diàriament per treballar o estudiar. «Cada dia 800 persones de Sarrià vénen a Girona i aquest pot ser un bon mitjà de transport per reduir el nombre de cotxes a les carreteres», va dir l´alcaldable d´ERC d´aquesta població, Roger Torrent, que va lamentar que «Sarrià és un punt estratègic on passen moltes infraestructures però de les quals traguem poc profit».

La candidata republicana a l´alcaldia de Girona va assenyalar que el projecte de tramvia metropolità a Girona hauria d´incorporar les tecnologies més avançades per evitar, per exemple, que s´haguessin d´instal·lar catenàries. Els vagons funcionarien també amb energia elèctrica, però aquesta arribaria a través dels mateixos rails i no per estructures de fils suspeses «que creen un major impacte», va explicar Alsina.

Aquesta és la principal proposta d´ERC en matèria de mobilitat per a les eleccions municipals, que podria comptar amb el suport econòmic, segons va dir Alsina, de la Diputació i la Generalitat. «ERC demanarà que aquesta obra es porti a terme al nou govern municipal que surti després de les eleccions del maig», va insistir Alsina.