El secretari d'Estat d'Infaestructures, Julio Gómez-Pomar, va anunciar dilluns que les obres per evitar noves inundacions al túnel del TAV de Girona començarien de forma "imminent", i Adif no ha trigat ni 24 hores en posar les màquines a treballar. Ahir ja es van començar a veure moviments de màquines a la zona del pou d'extracció d'àrids, per on l'aigua entra quan plou fort i inunda les vies, situació que s'ha repetit dos cops en els darrers dos mesos. Després de la primera inundació es van aixecar dos murs provisionals, però no s'havien fet les obres definitives, que consisteixen en retornar a la llera original el riu Güell, canalitzar la riera Pabordia i tapar el forat del pou.

Després de la primera inundació del TAV, a finals de setembre, Adif es va limitar a aixecar dos murs provisionals al costat de la riera Pabordia per evitar que, en cas de créixer, es desbordés i l'aigua anés a parar al pou d'extracció d'àrids. L'Ajuntament de Girona ja va advertir llavors que la solució no era bona perquè els dos murs tenien una alçada diferent i perquè calia tapar el forat, canalitzar aquesta riera i retornar a la llera original el riu Güell. Totes aquestes solucions ja estaven compreses en el mateix projecte inicial redactat per Adif.

Allò que l'Ajuntament havia advertit que podia passar es va repetir diumenge passat, després de l'episodi de pluges. Després d'aquest nou incident, el secretari d'Estat d'Infraestructures va alterar la seva agenda i es va reunir dilluns amb responsables municipals. Després de la trobada, va anunciar que el ministeri tramitaria per la via d'urgència els treballs -per evitar traves burocràtiques- i que les obres començarien "d'immediat".

No van haver de passar ni 24 hores que les màquines ja van començar a fer acte de presència a la zona. Ahir dimarts, una retroexcavadora ja treballava per eliminar alguns dels elements que fan de "tap" quan el cabal del riu Güell creix. Concretament, cal enderrocar un pont de formigó que es va fer perquè passessin els camions. També caldrà eliminar una passera metàl·lica que fa d'obstacle en cas de fortes pluges.

Segons va detallar el secretari d'Estat, les obres consistiran en canalitzar la riera Pabordia -que fins ara no ho està- per fer-la arribar de manera controlada fins al riu Güell, que és on desemboca. A més, caldrà reconduir el riu Güell a la seva llera original, ja que es va alterar el seu curs per fer el forat de la tuneladora. Per últim, caldrà tapar el forat del pou per evitar que l'aigua s'escoli.