La formació dels dos grans grups audiovisuals a l'Estat, Telecinco i Cuatro per una banda, i Antena 3 i La Sexta per l'altra, està resultant perjudicial pràcticament per a totes les parts en aquesta indústria. Ara per ara, aquests conglomerats concentren més del 85% de la inversió publicitària. No obstant això, els diners que guanyen les empreses del sector per la difusió d'espots, patrocinis i altres continguts promocionals minven temporada rere temporada. El 2011, per exemple, ho van fer pràcticament en un 10% respecte a l'any anterior. Els anunciants són conscients que un bon volum de la contractació anirà a parar a aquest parell de gegants, raó per la qual tenen poc marge per negociar. I això els preocupa, és clar. La quota de pantalla dels canals autonòmics, inclòs el català, s'està reduint, i també els seus ingressos per publicitat: de 272 milions el 2010 a menys de 200 durant el darrer curs. Les emissores de TDT que no pertanyen a cap grup, aquelles que havien de garantir el pluralisme, són poc rellevants i, com que presumiblement quedaran fora de les planificacions d'anuncis, encara ho seran menys.