ING Direct fa uns dies que allibera espais de la premsa perquè ens quedem literalment en blanc durant uns segons. Impressiona passar una pàgina en la qual has llegit una mala notícia per trobar-te amb una doble pàgina que sembla un llençol sense estrenar. T'ataca una impressió de buit, un sentiment d'absència fins que t'adones que es tracta d'una campanya de publicitat mereixedora de premi. El text, molt poc i cantellut, diu: "Hem deixat aquestes pàgines sense notícies ni opinions. Aquest temps és per a tu". Et quedes de pedra, la veritat, davant tot aquest espai sense estrenar i teu. Un es queda tan de pedra que durant una estona no va ni cap enrere ni cap endavant.

"Aquest temps és per a tu". Potser seria més propi dir "Aquest espai és per a tu", però els creatius han convertit astutament l'espai en blanc en temps mort. Ah, els temps morts...! Han desaparegut de les nostres vides perquè totes les aplicacions dels mòbils estan pensades per evitar els temps morts que, a la llarga, són els més vius de la nostra història. He explicat això en algun lloc, potser en diversos, a propòsit de les famoses "tardes mortes" de la infància, de les infàncies de llavors, cuinades a base d'avorriment, farcides de tedi com un globus d'aire. Aquelles tardes em van salvar la vida, mentre que les pròpiament vives gairebé acaben amb mi.

Si els creatius de la campanya d'ING haguessin estat valents, podrien haver dit al lector: "Aquest temps mort és per a tu". Però suposem que la paraula mort està prohibida en totes les publicitats, fins i tot en les de les funeràries. L'altre dia vaig rebre un correu electrònic d'un amic en el qual al final m'enviava una "abraçada molt morta". Suposo que volia dir "molt forta", però em va encantar el lapsus. Una abraçada que fos com una petita mort en la qual reposar per uns instants. Els llibres de poesia tenen tants espais en blanc perquè la lectura d'un poema és, per fortuna, un temps mort, dit sigui en el millor sentit de la paraula. Si al diari m'ho permetessin, l'espai de la meva columna aniria alguns dies en blanc, com l'anunci d'ING. Però per a això cal ser banquer.