L'assetjament entre adolescents, a partir de les noves tecnologies informàtiques, va en augment. I succeeix, sovint, sense que els pares en tinguin coneixement. Més del 12% d'alumnes de secundària i batxillerat han reconegut haver rebut trucades o missatges amb insults o amenaces. I més d'un 14%, a les mateixes franges d'edat, reconeixen haver-ho fet. Molts adults no són conscients del patiment que es pot ocasionar a través de la xarxa, això que en diuen «ciberassetjament».

Què poden observar els pares? No hi ha un quadre típic i universal. Però sempre han de cridar l'atenció els canvis d'hàbits en els fills, ja sigui en l'ús de dispositius mòbils o d'Internet, absències repetides a classe, absència en activitats engrescadores, disminució en el rendiment acadèmic, pèrdua de capacitat per concentrar-se, canvis o desaparició d'amistats... També pot aparèixer insomni, i mal de cap o mal de panxa. El nen que és víctima d'aquesta situació s'ho passa malament, pateix. Les burles poden tenir un ampli abast, i el temps d'assetjament s'allarga. Hi ha un risc important pels trastorns en l'estat d'ànim, així com per les temptatives de suïcidi, que sempre cal prendre seriosament.

Cal afegir la falsa sensació d'impunitat i anonimat que pot tenir l'agressor a Internet, i les dificultats per detectar aquesta greu forma d'assetjament. I és que hi influeix enormement l'anomenada bretxa digital. Per primera vegada en la història de la humanitat, els més joves saben més que els adults en un tema concret. I és que els nostres adolescents han nascut a l'era tecnològica, però no han tingut, en molts casos, una educació prèvia per fer un bon ús d'Internet, ni en coneixen els seus riscos. Saben utilitzar l'eina, però no saben com fer-ho de manera segura. Per saltar aquesta escletxa, els pares s'han de formar en tot allò que suposa l'era digital, els mecanismes de control que hi ha, i sobre com transmetre als seus fills que en l'àmbit virtual han de regir les mateixes normes de convivència i de respecte que en la vida real. No es tracta de prohibir. Cal educar tan bon punt els menors comencen a jugar amb les noves tecnologies. Tal vegada ja als 2 o 3 anys...

I, malgrat ens enlluernen les noves tecnologies, els pares no s'han de sentir mai en inferioritat de condicions davant dels fills. Els menors poden conèixer la tecnologia. Però els pares tenen el coneixement de la vida i la responsabilitat educativa davant la mateixa. I això ho han de fer, cal no oblidar-ho, des de l'ús de la paraula i del raonament crític. Tot pot ser bo si s'utilitza a fi de bé. Però no serà bo si ens deixem utilitzar.