Fa uns dies el Consell Comarcal del Ripollès va organitzar un fòrum per unificar la promoció del turisme de natura creant una marca sota el nom «L'experiència dels Pirineus més autèntics». La iniciativa és oportuna si aconsegueix evitar la dispersió dels referents turístics de la comarca. De la manera com s'ha gestionat el tema fins ara, les fires de turisme donaven la impressió que la Vall de Ribes, la Vall de Camprodon i el Baix Ripollès eren territoris tan allunyats uns dels altres, en molts casos, més que sumar aconseguien restar.

Més enllà que arribi a bon port aquesta iniciativa, s'ha de tenir en compte que una marca només és l'embolcall d'un producte. Tant o més important que l'embolcall és la qualitat i claredat de les ofertes als potencials visitants de la comarca. Encara que bastants atractius s'han posat més o menys en valor fent-ne bandera, n'hi ha d'altres que per molt que s'esmentin la realitat és que tenen bastant per desitjar i els visitants s'emporten una imatge comarcal negativa. És el cas de l'excursionisme. Molts recorreguts estan senyalitzats, però nomes en el seu inici, hi manca continuïtat; intentar arribar al final del recorregut moltes vegades només està a l'abast dels experts, davant d'un creuament no s'indica el camí correcte amb la frustració que això comporta i l'opinió negativa que es transmet.

En molts senders del Ripollès l'única ajuda amb la que pot comptar el caminador que ens visita són les marques amb les quals se senyalitzen els itineraris, ja siguin de gran o petit recorregut o com a sender local. No tothom està en condicions d'interpretar-les adequadament. Aquestes dificultats no es presenten en altres territoris de muntanya. Caminar pels Alps és trobar contínuament un seguit de cartells que, a més d'indicar l'inici dels itineraris, van acompanyant els excursionistes al llarg del recorregut amb indicacions que el situen en el territori indicant la distància fins al final de l'excursió.

Per la realització de la marca «L'experiència dels Pirineus més autèntics» es confia amb una aportació important de fons europeus per satisfer els honoraris de les persones o institucions implicades. Molt segur que convenis amb els clubs excursionistes de la comarca, dotats amb el pertinents pressupostos, unificant i estandarditzant els senyals, podrien ajudar a pal·liar les mancances dels senders, posant així dins la marca Ripollès un producte de qualitat europea.

Per molt important que es consideri una marca unificada pel turisme de natura, encara ho és més que el que realment s'ofereixi sigui de qualitat i a l'altura del senderisme d'altres muntanyes europees. Millorar el guiatge de les persones que sota l'atractiu de la natura volen ser acompanyades en les seves caminades pel Ripollès és un element més important que una marca més o menys atraient.