La irrupció de visitants procedents del mercat asiàtic i les conseqüències del canvi climàtic són dos claus del nou turisme, que arriba amb les noves tecnologies, segons les conclusions dels participants en el Fòrum Business Tourism Market (BTM) que es va realitzar ahir a Lloret de Mar. La Fundació Climent Guitart, l'Agència Catalana de Turisme (ACT) i l'agència EFE van organitzar aquesta jornada a l'hotel Guitart Central Park, on més d'un centenar d'empresaris i professionals van assistir a debats i col·loquis centrats en el salt digital en el sector turístic.

Un dels moments destacats de la cita va ser la taula rodona d'experts en què l'ex-director general de Turisme de Barcelona Jordi William va instar els responsables de companyies del sector i institucions públiques presents a posar el focus a Àsia. «Només un 5% de la població xinesa té passaport», va subratllar William, que espera una allau de visitants procedents d'aquest país i de l'Índia, «amb la qual cosa es necessitarà més capacitat d'aeroports i vaixells». L'alcalde de Lloret de Mar, Jaume Dulsat, va coincidir amb aquests pronòstics i va admetre que moltes vegades s'actua «de manera massa local i cal ampliar horitzons». En el cas del seu municipi, un dels tres principals destins de Catalunya, va detallar que les estratègies passen per la segmentació amb el turisme esportiu i el de congressos com a apostes destacades i que utilitzen les noves tecnologies per comunicar «sense complexos».

El president de la companyia Avasa, Luis Felipe Antoja, es va centrar més en el canvi climàtic, es va referir a l'augment de temperatures a països del nord d'Europa i va considerar que, en conseqüència, «el turisme de sol i platja haurà de complementar-se» amb altres opcions com les apuntades per Dulsat. Per afrontar aquests reptes del sector, el director del Departament de Turisme de CaixaBank, David Rico, va explicar que la seva companyia està bolcada a donar suport a aquestes empreses «i les inversions en reposicionament s'han doblat». Dues altres claus les va aportar el director general de Guitart Hotels, Roberto Torregrosa, que va citar la importància de compatibilitzar el negoci turístic amb la sostenibilitat i la «por que estan creant els operadors turístics amb el Brexit». Prèviament a aquesta taula rodona, el director general de l'ACT, David Font, va afirmar també que «el turisme del futur serà sostenible o no serà» i va posar Lloret de Mar com a exemple de municipi amb una estratègia «de renovació i innovació».

Una de les conferències més aplaudides pel més d'un centenar d'assistents al BTM, basada en exemples pràctics, va ser la de la directora de l'Institut Internacional d'Investigació de la Societat de la Informació i el Coneixement (3iSIC), Montse Peñarroya, que va explicar com utilitzar les xarxes socials per millorar negoci, reputació i imatge. Peñarroya va començar la conferència deixant clar que ella creu que internet no té límits: «És un ésser viu que evoluciona i el de 1995 no té res a veure amb el de 2005». «Ara la gent comparteix les seves experiències turístiques per les xarxes, s'han transformat les agències de viatge i s'han democratitzat les opinions que, abans, escrivien només els experts i, en l'actualitat, tots els clients i la gent creuen més en aquesta última que en el que explica la mateixa empresa», va indicar.

El debat entre el director general comercial de Vueling, David García, i la responsable de mercadotècnia per internet del Patronat de Turisme Costa Brava Girona, Gemma Suñer, va servir per palpar la visió d'una aerolínia i una institució sobre la irrupció de les noves tecnologies en el sector turístic. García va explicar que més de la meitat de clients de la seva companyia la busquen a través dels seus telèfons mòbils. A més, va avançar que els seus avions comptaran amb connexió sense fil a internet l'any que ve. Suñer va abundar en el seu cas en l'aportació que realitzen els bloguers de viatges amb els continguts que generen i va considerar obligatòria la presència en xarxes socials.

El col·loqui de la directora general de Futurebrand Madrid, Cristina Vicedo, i del professor d'IESE i exconseller delegat de Tiempo BBDO, Xavier Oliver, va aprofundir en el concepte de marca i en la necessitat després d'aprofitar la tecnologia per donar-la a conèixer.

La inauguració del Fòrum BTM va anar a càrrec de la presidenta de la Fundació Climent Guitart, Cristina Cabañas, i del director d'Estratègia Digital i Negoci d'EFE, Juan Varela, que van invitar empreses i professionals de l'àmbit turístic que aprofitin les oportunitats que ofereix el canvi de model del sector. La clausura d'aquest fòrum va correspondre a la secretària general d'Empresa i Coneixement de la Generalitat, Marta Felip, que va desitjar la seva continuïtat.