He passat uns dies de Nadal a la capital de País Basc. Girona i Vitòria-Gasteiz surten sempre a totes les estadístiques entre les ciutats de l'Estat millors per viure i fer-hi negocis. Vitòria és un exemple de població que ha crescut amb cert ordre i concert vorejant una plana. La presència del Govern basc ha creat una ciutat molt burocràtica i funcionarial, que s'ha agregat a la tradició industrial, desenvolupada els últims anys i que pateix, més que mai, l'actual crisi. La primera empresa de Vitòria, per exemple, és la Mercedes Benz, que dóna feina a 6.000 persones. Però al seu voltant també hi ha tota la indústria de proveïdors. El segon empleador de la ciutat és l'Ajuntament, amb tres mil empleats.

Precisament, ha estat l'Ajuntament i el Govern basc els que han tirat endavant el projecte més parlat dels últims anys: un tramvia que uneix els afores de la ciutat amb el centre. El tramvia, inaugurat aquests dies, ha creat un debat ciutadà de força empenta. Els que hi són a favor consideren que facilitarà les comunicacions internes, amb l'arribada de gent dels barris millorarà el comerç als carrers del centre i Nucli Antic i facilitarà la reducció de l'ús del vehicle particular. Els que hi són en contra consideren que ha empitjorat la mobilitat del vehicle per qui necessita el cotxe; hi ha carrers comercials com General Álava, per on passa el tramvia, on a penes s'ha deixat lloc a les voreres i pot convertir-se en un perill per a les persones que vagin despistades i la gent gran. També es parla del cost que ha tingut i de si no s'hagués pogut utilitzar millor.

En qualsevol cas, els vitorians ja tenen el seu joguet. Sembla com les ciutats d'alt nivell de vida han d'estar constantment buscant noves fórmules per reinventar-se i posar-se a to.