El ministre de Foment, José Blanco (PSOE), va confirmar ahir que pagarà íntegrament els 350 milions d'euros per soterrar el tren convencional. A més també va reiterar que el viaducte s'enderrocarà i que Foment pagarà la redacció del projecte. Tanmateix, encara queda pendent per aclarir qui pagarà els treballs d'enderroc i va afirmar que hi ha oberta una negociació entre l'Ajuntament i Adif. El conseller de Política Territorial, Joaquim Nadal (PSC), va concretar que els diners sortiran "de la clàusula tercera de l'Estatut, que es reservaran del pressupost com a pas previ a l'enderroc".

Blanco va aprofitar la primera visita a Girona per explicar que, un cop les obres del túnel del TAV hagin conclòs, es donarà un impuls a la resta de projectes ferroviaris. D'aquí a dos anys s'impulsarà l'estació intermodal -amb autobusos i trens- i serà quan Foment licitarà l'obra de soterrament del tren convencional.

Blanco responia així a la petició que havia fet l'alcaldessa de Girona, Anna Pagans (PSC), només uns minuts abans. Pagans va remarcar la necessitat que el Govern central assumeixi el projecte perquè suposarà una veritable transformació per al futur de Girona. Pagans considera que, a més del TAV, alliberar-se del viaducte i soterrar el tren convencional, suposara posar "Girona al nivell d'altres ciutats europees". Per això, la màxima autoritat municipal va reclamar que el projecte del soterrament el tren convencional "estigui acabat aviat i es pugui donar a conèixer".

Més de 3 quilòmetres a terra

El soterrament del tren convencional comporta l'enderroc del viaducte des de la zona sud de la ciutat fins a l'estació. No obstant això, també ha anunciat Blanco que s'enderrocarà la part de viaducte que travessa el centre de Girona però no ha concretat qui es farà càrrec de l'obra, ja que tot plegat s'està negociant en un conveni juntament amb l'Ajuntament de Girona. En total, aniran a terra més de tres quilòmetres de viaducte. Blanco va assegurar que aquest conveni per l'enderroc del viaducte s'acabarà de concretar aquest mateix any.

El Ministeri de Foment ja preveia des dels primers projectes redactats l'enderroc del viaducte del tren convencional al seu pas per Girona. D'aquesta manera, incloïa en un projecte que paga l'Estat, també el cost de la demolició de la infraestructura. Almenys en dues ocasions, s'esmentava que tenint en compte les obres del Tren d'Alta Velocitat (TAV) i la línia convencional caldrà enderrocar el viaducte. Aquests documents xocaven amb algunes respostes de responsables del Govern estatal que havien arribat a respondre, fins i tot per escrit, que la demolició no estava prevista i per tant, tampoc no es plantejava que l'Estat n'hagués de pagar el cost.

Tot i això, diversos col·legis professionals, entre els quals el d'enginyers industrials, havien reclamat que es mantingués perquè van assegurar que no hi ha cap argument tècnic que avali l'enderroc previst després del soterrament de la línia ferroviària i consideren que es podria utilitzar per altres mitjans de transport. També es va proposar mantenir l'estructura, però convertir-lo en un espai verd elevat en el qual els ciutadans podrien disposar de zones de lleure.

L'espai del viaducte serà quasi amb tota seguretat un passeig que no tindrà construccions. No obstant, encara que no s'ha fet cap presentació ni cap projecte en aquest sentit, l'Ajuntament de Girona i el Ministeri de Foment remarquen que l'espai alliberat dotarà la ciutat "de noves zones d'ús ciutadà".

Una estació provisional

Per altra part, les paraules de Blanco van confirmar que l'estació definitiva del Tren d'Alta Velocitat no arribarà abans de tres o quatre anys.

Quan s'acabin les obres de la línia d'alta velocitat, s'habilitarà una estació provisional per al TAV, perquè la definitiva no es podrà fer fins que s'hagi enderrocat una part de l'actual viaducte.

L'alcaldessa de Girona va indicar fa unes setmanes que aquesta estació s'hauria de posar en marxa l'any 2012 quan comencin a circular els trens d'alta velocitat i els tècnics calculen que podria estar en funcionament uns quatre o cinc anys. Segons Pagans, una bona ubicació d'aquesta estació provisional podria ser a la zona del parc Central.

La línia del tren d'alta velocitat i l'actual, del tren convencional, confluiran a la nova estació soterrada de Girona, però encara no s'ha presentat el projecte definitiu. Per fer-la caldrà tenir llest el traçat soterrat del tren convencional i enderrocar l'actual viaducte. De moment, només s'ha fet l'anunci: les obres aniran per llarg.

La perforadora va començar a treballar entre els representants institucionals.La màquina Gerunda fa 125 metres i el pou d'atac té 22 metres de fondària.Un operari controla el capçal des de dins d'una cabina. Les dovelles que formaran el túnel.La cinta transportadora que traurà el material.Un treballador de l'obra dins la tuneladora al costat dels bidons de greix per a la màquina. El ministre Blanco i l'alcaldessa Pagans després de fer un petit recorregut per dins la tuneladora Gerunda.