Revisar factures, repassar els llibres i inspeccionar el material és el que fan els Mossos d'Esquadra a les empreses de compra i venda de metall d'arreu de Catalunya. A Girona l'afectació per delictes de robatori de metall és alta, però encara ho és més al Camp de Tarragona i a l'àrea metropolitana de Barcelona.

un forat a les obres del TAV als voltants de santa coloma. Els lladres també hi han intentat fer de les seves, tal com demostra aquest forat a la tanca que separa els camins d'accés dels tècnics de les vies del tren. Els agents busquen punts elevats des d'on vigilar -tal com es veu a la imatge superior d'aquesta plana- perquè els robatoris a infraestructures provoquen grans pèrdues econòmiques.

Aliens al robatori de part de la catenària, els trens de la Societé Nationale des Chemins de Fer (SNCF) continuen circulant en proves pel tram fronterer de la via del TAV. La concessionària ha reposat el fil robat -les sostraccions van tenir lloc el 18 i el 20 de setembre- i l'activitat en aquest tram és ara per ara normal. Però ni l'especial vigilància dels Mossos, ni els guàrdies privats han pogut evitar el robatori.

Els robatoris de metall s'estan convertint en un autèntic maldecap per a la policia catalana, si bé segons les dades difoses ahir pels Mossos d'Esquadra aquests delictes han descendit des del repunt de l'estiu en un 25%. Però en pocs dies a Girona s'han produït almenys tres casos destacats: el robatori d'un remolc carregat amb 25 tones de ferro galvanitzat al polígon industrial de Vilablareix, un assalt a l'empresa Tecalex de Sant Julià de Ramis que es va saldar amb la desaparició de vuit peces metàl·liques que sumen gairebé una tona de metall i dos furts de cable de coure a la via del TAV entre Llers i Pont de Molins.

A Vilablareix, un conductor de tràiler que tenia estacionat el seu vehicle al polígon va descobrir dimarts, en anar a cercar el vehicle, que només en quedava la tractora. El remolc, carregat amb 25.000 quilos de plaques de ferro galvanitzat, s'havia esfumat i encara se'l busca. El robatori a Sant Julià està essent també investigat pels Mossos d'Esquadra, després que els reponsables de l'empresa Tecalex, que fabrica màquines per a la manipulació de l'alumini, descobrissin també dimarts al matí que algú havia trencat un cadenat, havia accedit al recinte i s'havia endut cinc grans peces cilíndriques i tres de més petites que serveixen per al muntatge de maquinària.

El robatori a les vies del tren d'alta velocitat va tenir lloc en dos temps -el primer, quan els lladres es van endur mig quilòmetre de fil, el 18 de setembre, i el segon dos dies després- entre dos dels punts de la línia on hi ha vigilància privada: l'estació de manteniment i l'àrea que hi té l'empresa Dragados. Un camí paral·lel a la línia del TAV va permetre als lladres accedir-hi en vehicle, tot i que està separat de la via per una tanca metàl·lica. Els lladres probablement van accedir per aquest punt i, aprofitant que la catenària instal·lada per la concessionària TPFerro encara no està electrificada, van furtar el fil.

742 detencions

Els dispositius policials i la vigilància sistemàtica d'infraestructures, empreses i carreteres en una operació que es va iniciar el 19 d'agost ha permès una lleugera davallada en aquesta mena de robatoris, va explicar ahir el subcap de la comissaria general territorial dels Mossos, Manel Castellví. Concretament, ara per ara en relació amb els mesos de maig i juny n'hi ha un 25% menys. Des de començament d'any els mossos han efectuat a tot Catalunya 742 detencions relacionades amb el robatori de coure, 28 de les quals han suposat presó preventiva; i arran del dispositiu especial les detencions s'han intensificat. Des del 19 d'agost s'han detingut 97 persones i els agents destinats a controls de carretera han escorcollat 4.800 vehicles.

Tot plegat es destina a dissuadir i evitar la proliferació d'un tipus de delicte que perpetren tant els grans grups organitzats com pispes que van per lliure. Ara, la policia ha detectat a Catalunya la presència de diversos grups organitzats -a vegades clans familiars- de diferents nacionalitats que es dediquen a l'espoli de metall de manera sistemàtica i també tenen recursos per fondre'l abans de reintroduir-lo en el mercat, o el camuflen en contenidors i camions el destí dels quals és el mercat internacional. Tot i això, hi ha indicis que les deixalleries del país també participen en el pastís de la compra i venda de ferralla robada, i ja hi ha propietaris imputats.