El soterrament del TAV i el tren convencional a Girona acabarà amb la contaminació acústica de la xarxa ferroviària però introduirà el problema de les vibracions. El doctor Josep Arnau, expert en temes de contaminació acústica, ha alertat que aquesta serà la situació que viuran els veïns pròxims als túnels del tren. Durant la presentació de l'obra que recopila 20 anys d'estudis acústics a la UdG, Arnau també va dir que l'ampliació de l'AP-7 no comportarà més soroll per als veïns ja que caldria doblar el trànsit de vehicles per tal que l'escala de so augmentés 3 decibels. Per això, malgrat augmentar la font que irradia soroll, Arnau va assegurar que la contaminació acústica "no creix significativament".

El doctor Josep Arnau fa 20 anys que estudia el fenomen de la contaminació acústica. De la mà de la Universitat Politècnica de Girona ha liderat estudis per a empreses, ajuntaments o instal·lacions com l'Aeroport de Girona per saber el soroll que generaven i l'impacte que tenia en la vida humana del seu entorn. Ara tots aquests treballs s'han recollit en la publicació Contaminació Acústica que es va presentar ahir i que Arnau publica en col·laboració amb Àlex Deltell. En aquests 20 anys, Arnau també ha valorat acústicament els soroll en empreses com Comexi, Antex o Enginyeria Agulló, a diferents municipis com Salt, Girona o Vilademuls, l'impacte acústic de l'Aeroport de Girona, l'optimització acústica de recintes tals com una capella de la Catedral o la plaça de Torroella de Montgrí on se celebra el festival de música o l'impacte de la xarxa ferroviària, entre d'altres.

Precisament, sobre aquest darrer aspecte el doctor Arnau ha constatat que el soterrament del tren convencional i també del TAV farà "pràcticament desaparèixer" la contaminació acústica que genera la xarxa ferroviària a la ciutat de Girona però, en canvi, iniciarà un nou fenomen que serà el de les vibracions. "El soroll i les vibracions són cosins germans i ambdós poden provocar alteracions en la salut de les persones", va manifestar Arnau. Malgrat no hi ha estudis que posin dades a aquestes afirmacions, el doctor està convençut que el soterrament comportarà aquests problemes de vibracions i que caldran estudis que ho mesurin i proposin mesures correctores ja que, segons alerta, les vibracions en freqüències molt baixes poden provocar alteracions de l'estómac o de la vista, entre d'altres. Entre els estudis del doctor Arnau figura també el d'impacte acústic de l'AP7. En aquella anàlisi es va aconseguir configurar un model que serveix per calcular els decibels que genera el trànsit rodat per l'autopista segons la seva amplitud. Per això, Arnau va assegurar que l'ampliació del tercer carril que ACESA està executant a les comarques gironines no comportarà un increment de la contaminació acústica. El doctor va explicar que per augmentar en tres decibels la contaminació atmosfèrica caldria doblar el nombre de cotxes que passen actualment per l'autopista i va assenyalar que els càlculs d'Acesa parlen d'un augment de volum de trànsit menor i, per tant, els veïns que viuen a tocar "no han de notar massa" el canvi un cop es completi l'ampliació.

D'altra banda, va apuntar que calen línies de col·laboració amb el Departament de Salut i mútues privades per acabar d'investigar una tendència apuntada ja per la fundació CREAL. Segons va explicar Arnau, aquesta fundació ha establert una relació directa entre la contaminació atmosfèrica i els problemes cardiovasculars. A aquests paràmetres cal afegir ara el "vector soroll" per determinar si també existeix una relació entre les persones que pateixen aquestes malalties i si viuen en un lloc sorollós.