El director de Serveis Territorials d'Ensenyament a Girona, Albert Bayot, i el reconegut doctor de l'especialista en psiquiatria infantil, Josep Cornellà, van ser els encarregats d'obrir el curs escolar a les comarques gironines. En un acte celebrat al Centre Cultural de la Mercè de Girona, els dos ponents van posar l'èmfasi en l'objectiu principal que s'ha marcat el departament d'Ensenyament per aquest curs 2011-2012, la reducció del percentatge de fracàs escolar.

En una introducció on va voler agrair la tasca de tots els docents, directors, inspectors d'Educació i regidors d'Ajuntaments, Albert Ba?yot va insistir en la necessitat d'obrir una etapa de reflexió, de preocupació pel dia a dia i també pels recursos disponibles. El director va instar els assistents a què la reflexió se centrés sobretot en el fracàs escolar, i va explicar que aquest curs ja s'han impulsat mesures per intentar reduir-lo, com l'atenció individualitzada, el pla d'impuls de la lectura o alguns canvis a l'ESO. Tot i això, va advertir que encara hi ha molt per fer i que seria un error conformar-se només amb aquestes mesures.

Fracàs lligat a la salut

Per concloure la seva exposició, Albert Bayot va explicar que des de la conselleria s'havia començat a detectar que molts casos de fracàs escolar que estan lligats amb problemes de salut, i va donar pas a la conferència del Doctor Cornellà, titulada "Vetllant per l'e?xit escolar dels nostres infants i adolescents".

Josep Cornellà -Doctor en Medicina, President de la Societat de Psiquiatria Infantil de l'Associacio? Espanyola de Pediatria, Professor de l'Escola EUSES-Garbi, director del Centre Me?dic i Psicopedago?gic Ve?rtex i col·laborador de Diari de Girona- va centrar el seu discurs en els casos que "falsament" s'etiqueten com a trastorns per dèficit d'atenció amb hiperactivitat (TDAH). Per Cornellà, la societat actual té el mal vici de posar etiquetes a tot, i en molts casos s'atribueix aquesta patologia a molts nens i adolescents que tan sols en presenten alguns símptomes. Segons va explicar, hi ha molts motius pels quals un jove pot patir dèficit d'atenció, entre els quals un retard en la maduració biològica, l'excés d'estímuls (entre els quals va destacar Facebook, els mòbils, els videojocs i la televisió, dels quals considera que se'n fa un ús massa elevat des de massa joves), o el consum de drogues com el cannabis. En aquest sentit, Cornellà va afirmar que el més important és establir uns límits perquè el nen o la nena sàpiga en quina direcció ha d'anar. Per explicar-ho millor, va posar el símil de "si vas conduint de nit per una carretera desconeguda i sense les ratlles pintades, tindràs sensació d'inseguretat. En canvi, si veus un línies que et guien, et sents molt més segur".

El doctor va destacar que del 30% dels casos de fracàs escolar, la meitat podrien ser de caràcter psicopatòlogic, i va insistir que si es treballa conscientment per tractar-los, el nombre es podria reduir per arribar a una mitjana de fracàs escolar semblant a la de països com Finlàndia.

el curs 2011-2012 es va inaugurar ahir oficialment en un acte celebrat al Centre Cultural de la Mercè de Girona.Entre el públic, directors, mestres, regidors i inspectors d'educació.La conferència va anar a càrrec del director territorial d'Ensenyament, Albert Bayot, i el Dr. Cornellà.