Ferrmed és el lobby empresarial del qual formen part 150 entitats econòmiques d'arreu d'Europa, que lidera des de 2004 la reivindicació del corredor mediterrani. El seu secretari general, Joan Amorós, explica el perquè d'aquesta reivindicació i es mostra crític amb els poders públics.

Per què cal el corredor mediterrani?

Cal si volem que l'economia d'Espanya tiri endavant, perquè aquest corredor és el que té la concentració econòmica més important d'Espanya. Representa el 40% del PIB i el 60% de les exportacions. A més, el pas del ferrocarril pel centre representa 66 quilòmetres més que el central, fet que suposa un estalvi de 22.000 euros per a un tren de 10.000 tones.

Aznar va excloure l'any 2003 aquest eix de la xarxa europea i fins al 2004 no es va començar a reivindicar a nivell institucional. Per què les administracions autonòmiques van tardar tant a reclamar-lo?

La gent no era conscient de la seva importància perquè el Govern no el defensava, la seva preocupació era unir Madrid amb les capitals de província.

El Govern ara dóna per fet la seva inclusió a la xarxa europea.

A mi Brussel·les em diu que no ha rebut cap carta del ministre de Foment comprometent-se a fer les inversions necessàries en el tram sud del corredor (Alacant-Algesires) abans de 2030. El Govern no fa la pressió que hauria de fer. Encara que faci declaracions favorables al corredor, el ministre ha de comprometre inversions en la part sud, això és el que s'ha de fer i no es fa.

Però bé que s'han dut a terme importants obres ferroviàries.

Fins ara s'han fet línies radials sense cap rendibilitat seguint-se criteris polítics centralistes. El corredor sembla que fa por a Madrid perquè és més competitiu que el central.

Quines inversions cal emprendre en el corredor de mercaderies?

El canvi de via d'ample ibèric a internacional, els bypass a València i Barcelona, el traçat d'alta velocitat entre Castelló de la Plana i Tarragona per tenir una altra doble via per a mercaderies i, finalment, la continuació de la connexió cap al sud, doblant les línies des de Llorca; una cap a Granada i una altra a Almeria, Motril, Màlaga i Algesires.

Tem que les contradiccions del PP amb els corredors ferroviaris afectin aquest projecte?

La posició del PP ha canviat en aquest tema. Ara, el PP de València, Múrcia i Andalusia estan a favor del corredor.

Però el líder del PP, Mariano Rajoy, evita decantar-se per l'eix central o pel mediterrani. Quin creu que prioritzarà si arriba al Govern?

Encara que tots dos corredors són necessaris, haurà de prioritzar el de la Mediterrània perquè porta un retard de 30 anys mentre que el central està ja molt desenvolupat. Si aquest senyor es decanta per una opció política del segle XX optarà pel central, però si actua amb una mentalitat socioeconòmica del segle XXI ho farà pel mediterrani.