L'Ajuntament de Figueres va aprovar ahir al ple municipal una moció conjunta de tots els grups excepte el PP per reclamar a Foment la gratuïtat del tram de nord-sud l'AP-7 per tal de reduir el trànsit que va en aquests dos sentits a la variant de la N-II -cinturó de ronda- i millorar la mobilitat de l'àrea urbana de la ciutat i de la comarca. El document també acorda sol·licitar al ministeri que "agilitzi" l'execució del desdoblament de la carretera nacional i de les variants de Bàscara i Pont de Molins, al seu pas per l'area de Figueres i la resta de l'Alt Empordà.

La petició s'havia fet fa anys pendent de l'acabament de l'enllaç nord, però, finalment, l'exalcalde i ara conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, hi va renunciar amb la condició que es construís l'accés. Fa unes setmanes, però, i en el marc de la finalització dels treballs, l'ara alcaldessa, Marta Felip, va dir que de moment no es faria la petició tot i que sí que s'hauria de fer de forma necessària perquè es fessin les obres de desdoblament de la nacional. En aquest sentit, Felip va dir que un cop obert l'enllaç volien estudiar els canvis en la mobilitat i el trànsit per veure si era adequat fer la petició. Finalment, al ple d'ahir CiU -que té el Govern municipal en majoria absoluta-, ERC, PSC, ICV, CUP i el regidor no adscrit es van posar d'acord per tirar endavant una moció que inicialment havia de presentar CiU en solitari, però que ICV també feia dies que havia proposat. A la moció es fa un repàs del procés per culminar aquest accés pendent des de fa més de trenta anys. "Aquesta mancança ha alterat durant anys el funcionament de la xarxa de carreteres obligant tots els vehicles que volien accedir a l'autopista des del nord i el nord-est a creuar l'àrea urbana de Figueres congestionant la xarxa viària local i el cinturó de ronda", asseguren. El PP va defensar la seva opocisió a la moció criticant que sempre es carregui contra el Ministeri de Foment i va reclamar al govern municipal que faci el mateix amb la Generalitat per desencallar la C-260. La seva portaveu, Maria Àngels Olmedo, va recordar que la seva formació va presentar fa temps una moció en aquest sentit i que ni tan sols se li va aprovar la urgència. "Fa més de 23 anys que això està pendent", va insisitir Olmedo.

Una situació, insisteixen, que s'ha vist agreujada en els darrers anys amb la construcció de nous equipaments. Els diferents grups recorden que al Pla d'Infraestructures 2000-2007 es preveia la construcció de l'autovia A-2 amb un nou traçat en paral·lel a la N-II per l'oest de Figueres, però que va quedar ajornat. Al nou Pla 2012-2014 s'abandona, doncs, aquesta idea i es proposa el desdoblament de la nacional amb la construcció de les dues variants. "La decisió de renunciar a la A-2 comportarà que la N-II segueixi assumint una gran part del trànsit nord-sud que es barrejarà inevitablement amb el trànsit local", insisteixen. Tenint en compte, a més, les dades de trànsit de 2012, els grups conclouen que l'AP-7 "no està exercint suficientment la funció de canalitzar el trànsit de pas de vehicles des de la frontera francesa fins a Barcelona".

"Al límit de saturació"

Malgrat això, asseguren que la capacitat de l'autopista és tres vegades superior a la de la variant (60.000 davant del límit de 20.000 que ja estaria afrontant la variant). "Aquesta darrera està arribant al seu límit de saturació i, per tant, caldria establir els mecanismes per canalitzar cap a l'autopista els vehicles que circulen per la N-II en sentit Nord-Sud que no tinguin ni origen ni destí Figueres", diuen al document.

La millor solució, des del seu punt de vista, passaria perquè Foment estableixin la gratuïtat del tram nord-sud. Una proposta que, recorden, serà imprescindible quan es facin les obres de desdoblament de la N-II per "garantir mínimament la qualitat de la circulació i la seguretat viària". Això permetria "reduir el trànsit del pas nord-sud per la variant ?milllorant la mobilitat de a zona". D'altra banda, també reclamaran al ministeri que acceleri l'execució del desdoblament de la N-II i les variants de Bàscara i Pont de Molins.