El portaveu del Govern, Francesc Homs, va afirmar ahir que l'executiu català comprèn els conductors que es neguen a pagar els peatges de les autopistes catalanes en senyal de protesta, però va assegurar que se'ls imposarà una multa de 100 euros.

En declaracions a Catalunya Ràdio, va argumentar que són perfectament compatibles les dues postures: "Entenem aquest estat d'ànim, però el Govern ha de fer complir la llei", va sentenciar.

Per a Homs, la campanya #novullpagar posa de manifest un dels problemes estructurals de Catalunya: el descontentament amb les infraestructures, i es va comprometre que la Generalitat "lluitarà políticament" per millorar la situació.

El Govern ja va alertar aquest diumenge als conductors que tenen l'obligació legal de pagar els peatges i que la sanció prevista per a aquesta infracció és de 100 euros.

En la mateixa línia, la vicepresidenta del Govern, Joana Ortega, va remarcar que l'executiu és "seriós" i per això no pot "aplaudir" l'incompliment de les lleis com ho estan fent els conductors que en les darreres setmanes s'han sumat a la campanya d'insubmissió a l'hora de pagar peatges.

D'aquesta manera, Ortega va assegurar que si reben denúncies per part de la concessionària de les autopistes tramitaran les multes, que poden arribar a ser de 100 euros, tot i "entendre" l'actitud dels usuaris. En aquest sentit, la vicepresidenta va dir que des de la Generalitat de Catalunya treballen per mirar de pal·liar el dèficit d'infraestructures que pateix Catalunya amb l'Estat.

Possibles retencions

El conseller d'Interior, Felip Puig, també va valorar la campanya ciutadana que promou l'impagament dels peatges. Va assegurar que la Generalitat seguirà el "procediment normal" davant de la iniciativa, quan els arribin les notificacions de l'empresa Abertis, i va afirmar que no s'activarà cap dispositiu especial per al pont de l'1 de maig més enllà de l'habitual en una operació tornada. D'aquesta manera va descartar enviar més Mossos d'Esquadra als peatges catalans.

Puig va admetre que davant de l'operació tornada es poden produir alguns col·lapses davant d'usuaris que decideixin no pagar el peatge, però que no hi ha un "reforç especial" perquè espera que les protestes siguin el més cíviques possibles.

En declaracions a TV3, va afirmar que el seu departament no havia rebut encara cap notificació d'Abertis de conductors que no han pagat peatge.

Va recordar que no pagar un peatge es pot preveure com una infracció del reglament de circulació i si Abertis instrueix un expedient sancionador i ho remet al Servei Català de Trànsit (SCT), que ho haurà d'estudiar i sancionar amb fins a 100 euros si cal.

El conseller d'Interior va remarcar que el procediment que se seguirà és l'habitual, malgrat que hi hagi una campanya, ja que la Generalitat té l'obligació de complir el principi de legalitat.

Puig va assegurar que es tracta d'un tema molt sensible a Catalunya davant d'una situació que va qualificar d'"absolutament injusta".

Grup de treball

El conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat, Lluís Recoder, ha convocat per al 14 de maig el Grup de Treball sobre la reordenació del sistema de peatges, un òrgan amb representants del Govern català, grups parlamentaris, concessionàries, sindicats i institucions de la societat civil que s'encarrega de proposar bonificacions i del rescat selectiu de peatges a Catalunya.

El grup de reordenació del sistema de peatges a Catalunya, que es va reunir per última vegada el passat 19 de desembre, es constitueix cada legislatura.

Recoder va insistir que "l'existència de peatges en la comunitat catalana es deu a la falta d'inversió de l'Estat i al dèficit d'infraestructures que això ha generat a Catalunya".

Com a solució al greuge comparatiu de peatges i al dèficit d'inversió en infraestructures de l'Estat a Catalunya, Recoder va tornar a erigir el pacte fiscal com a solució.

"El Govern també paga peatges -aquest any la Generalitat pagarà 140 milions en peatges a l'ombra- fruit d'aquesta situació de dèficit d'infraestructures, que hem de solucionar mitjançant un pacte fiscal que ens permeti acabar amb el greuge comparatiu i garantir les inversions que Catalunya necessita", va assegurar.

Mentrestant, Recoder es va mostrar partidari d'apostar per instruments com l'eurovinyeta, el cànon que s'aplica a molts països europeus als camions per circular per autovies que no són de peatge, ja que va sostenir que permetria garantir les inversions de manteniment de la xarxa de carreteres.

Malgrat les dificultats pressupostàries, el Govern ha aprovat aquest any un nou sistema de descomptes que permet bonificacions que arriben fins a 100% en alguns peatges.

El nou sistema bonifica la recurrència o mobilitat obligada (30%), els vehicles més eficients en energia (30%) i els que circulen amb tres o més persones (40%).