Les companyies aèries estan obligades, des d'ahir, a incloure totes les taxes aeroportuàries i recàrrecs de carburant en els preus dels bitllets d'avió amb l'objectiu d'evitar la publicitat enganyosa d'acord amb una directiva europea. Amb aquesta iniciativa, la Unió Europea (UE) pretén combatre la pràctica de presentar en les promocions dels bitllets d'avió els preus sense les taxes, que només s'afegeixen en el moment de la reserva. L'objectiu és que els usuaris coneguin "des del primer moment" els preus reals, sense que hi hagi "taxes amagades", i així puguin comparar els de diferents companyies, la qual cosa fomentarà la competència, segons ha explicat el portaveu comunitari Jens Mester.

La norma estableix la norma que el preu publicitat ha de ser el realment pagat al final del procés de reserva per part del passatger. Això significa que les companyies que operin un vol des d'un aeroport comunitari hauran d'indicar en les seves tarifes, també a Internet, "el preu final que s'ha de pagar", que inclourà la tarifa, els impostos i els cànons, recàrrecs i drets que siguin obligatoris i previsibles en el moment. Els suplements especials, com les assegurances de viatge opcionals, es comunicaran "d'una manera clara, transparent i sense ambigüitats" a l'inici de la reserva i no podran aparèixer premarcats, sinó que haurà de ser el passatger qui els inclogui a través del "consentiment exprés". En aquest sentit, un expert de l'executiu comunitari ha precisat que el preu publicitat ha d'incloure "tots els costos que no es puguin evitar" i advertir dels pagaments que puguin exigir les companyies posteriorment com, per exemple, per equipatge addicional en el moment de facturar.

El vicepresident de la Comissió Europea i comissari de Transports, Antonio Tajani, ha declarat, a través d'un comunicat, que és "essencial" que tots els actors "obeeixin a les mateixes regles" perquè "és una condició de la liberalització a Europa" que "ofereix més possibilitats als passatgers i tarifes menys altes". En aquest sentit, Tajani ha comentat que "la competència lleial és la clau de l'èxit" perquè "gràcies a la transparència en els preus, els passatgers sabran amb antelació quant ?pagaran i podran fer la seva elecció amb tot coneixement de causa".

Discriminació tarifària

Una altra de les condicions que contempla el nou reglament europeu és que tota discriminació tarifària entre els viatgers, d'acord amb el seu lloc de residència o nacionalitat, queda totalment prohibida. Així, un bitllet per a una determinada plaça d'un determinat vol haurà de costar el mateix independentment de l'Estat membre des del qual s'adquireixi. La nova norma sobre serveis aeris també regula, a més de la qüestió dels preus, la concessió de llicències a companyies aèries comunitàries i l'explotació de determinades rutes com a servei públic.

Per protegir els passatgers davant la fallida de les empreses, les llicències d'explotació podran deixar-se en suspens o revocar-se si una aerolínia no pot fer front durant un any a les obligacions financeres que ha contret o que pugui contraure. L'autoritat competent podrà avaluar en qualsevol moment la situació financera de tota companyia aèria comunitària. Igualment es podrà revocar o suspendre aquesta llicència si la companyia facilita dades falses o si els responsables de l'aerolínia no presenten proves de bona reputació o una declaració jurada.

El reglament també estableix que els Estats membres podran imposar l'obligació de servei públic, en relació amb serveis aeris regulars, amb aquells destins situats en una regió perifèrica o en desenvolupament o amb rutes de baixa intensitat. Aquests serveis hauran de complir determinats requisits en matèria de continuïtat, regularitat de preus o capacitat mínima. Si cap companyia comunitària assumeix o pensa assumir aquest servei públic, l'Estat membre podrà concedir l'esmentada ruta en exclusiva a una sola companyia durant un període de quatre anys (fins ara eren tres anys), prolongable un més si es tracta d'un destí a una regió ultraperifèrica, com les illes Canàries.