Ferran Adrià, considerat el millor cuiner del món, va defensar ahir que cal "valentia" per fer front a l'actual situació de crisi econòmica i va assegurar que també fa falta "creativitat", tot i que aquesta no sempre ha d'anar lligada a l'avantguarda, com el seu cas, sinó també pot partir de la tradició. "Es pot ser molt creatiu amb les coses del dia a dia", va assenyalar, afegint que al món hi ha "molts llocs increïbles" i que per això cal aportar un valor afegit, com en el seu cas és la gastronomia.

Adrià va rebre ahir un dels premis del Girona Convention Bureau, que atorga la Cambra de Comerç de Girona: concretament, el premi especial del jurat per la seva trajectòria. Els guardons, que van ser entregats pel conseller d'Universitats, Innovació i Turisme, Josep Huguet (ERC), també van reconèixer la tasca de Maram (Centre d'Interpretació del Peix de l'Escala), com a millor iniciativa empresarial; el Palau de Congressos Olympic de Lloret de Mar, com a millor centre congressual i el Melià Golf Vichy Catalán de Caldes de Malavella, com a millor allotjament per a esdeveniments.

Huguet va demanar als empresaris turístics gironins "esforç i valentia" per sortir reforçats de l'actual crisi econòmica. "Al contrari d'altres sectors, com el tèxtil, que mai tornaran a ser allò que eren, en el turisme preval l'originalitat i, en això, Catalunya no és deslocalitzable", va assenyalar. Per això, es va mostrar convençut que encara queda "molt camí per recórrer" en matèria turística i penetrar en mercats, com per ?exemple l'alemany, que encara no coneixen la Costa Brava més enllà de les seves platges, com sí que fan els anglesos i els francesos.

L'originalitat, però, no va renyida amb la sostenibilitat, i Huguet va reivindicar els tres perceptes de l'Organització Mundial de Turisme: respectar el territori, fugir dels "resorts" que s'acaben convertint en una mena de "guetos" i potenciació de la identitat. A partir d'aquí, va dir, no es pot confondre l'equilibri mediambiental amb el "conservacionisme inútil": "Un espai natural, si no es gestiona, s'acaba perdent", va afirmar el conseller, qui va defensar que el seu departament està fent "pedagogia" en aquest sentit.

El representant de la Generalitat també va posar l'accent en la necessitat de potenciar els "intangibles", és a dir, aquells valors com ara la gastronomia o la cultura que converteixen Catalunya i la Costa Brava en un lloc especial. En aquest sentit, va considerar que encara no s'aprofiten prou, per exemple, les programacions culturals de les ciutats per atraure gent, ni tampoc els recursos naturals i patrionials. Així doncs, va emplaçar els empresaris gironins a aprofundir en aquests tres vessants del turisme. L'objectiu final, va dir, ha de ser que existeixi un bon nombre de multinacionals catalanes del turisme.

Per la seva banda, el president de la Cambra de Comerç, Domènec Espadalé, va tornar a posar de manifest la manca d'inversió de la Generalitat a Girona però va explicar que, malgrat el descens de visitants a causa de la crisi econòmica, el sector turístic s'està mantenint prou bé.