Quo usque tandem abutere, Catilina, patientia nostra? Així començaven les famoses catilinàries, del gran orador romà Ciceró contra el Senador Catilina i els seus excessos i abusos contra Roma i la República. Aquesta fórmula podria servir-nos també, en l'època actual, per referir-nos a la tossuderia i capteniment del Conseller Nadal en defensar allò que és indefensable: les obres de la C-31 actualment en execució al seu tram entre La Tallada d'Empordà i Torroella de Fluvià. Obres projectades, promogudes i executades pel Departament de Política Territorial, aprovades per l'Honorable Conseller el 22 de Desembre de 2006 i que s'estan executant amb incompliment de les més elementals condicions ambientals i d'integració paisatgística, i obres que estan malmetent, irreversiblement, el bellíssim paisatge empordanès. Parafrasejant a Ciceró en l'indicat discurs, conegut com la primera "Catilinària" podríem preguntar-nos en aquest cas, fins quan, Honorable Conseller, seguireu abusant de la nostra paciència? Parlem de la paciència de l'Empordà, dels empordanesos i de la gent que volem la preservació i defensa del seu preciós paisatge.

Fins quan, Honorable Conseller, seguireu justificant allò que és injustificable? Fins quan seguireu dient que aquesta obra és proporcionada, integrada en el territori i adequada per l'Empordà? Fins quan seguireu negant l'evidència? Fins quan no explicareu per quina raó heu projectat i aprovat 13 immensos ponts en només 16 quilòmetres d'una ?carretera en la qual un traçat rectilini era adequat i transcorria a cota natural i permetent encreu?a?ments a nivell? Fins quan confondreu el delicat Empordà amb una simple conurbació urbana? Fins quan aplicareu el model d'infraestructures de l'àrea metropolitana de Barcelona a aquesta preciosa i bellíssima plana empordanesa?

Fins quan no justificareu per quin motiu heu aprovat destinar 75,9 milions d'wuros (més de 12.000 milions de pessetes) per una obra totalment fora d'escala i de tan sols 16 quilòmetres de longitud? Fins quan no justificareu públicament el cost descomunal d'aquesta obra a raó de 4,74 milions d'euros el quilòmetre?

Fins quan no justificareu per què es va convocar la informació pública d'aquesta obra sota el títol "condicionament i millora general de la C-31", tot silenciant que el Projecte comportava l'aprovació de 13 ponts, 8 rotondes, 3 passos superiors en diamant, 6 variants i la construcció d'un nou traçat desplaçat 1,5 quilòmetres més a l'Oest cap a Ventalló i mig quilòmetre a l'Est a Tor? Fins quan no donareu explicacions raonables i justes pels extraordinaris moviments de terres, per la sobreelevació innecessària d'aquesta infraestructura i pels canvis de traçat?

Fins quan no justificareu per quina raó el Departament de Política Territorial no ha complert la condició ambiental de reduir la cota general de la carretera, imposada per la Ponència ambiental? Fins quan no donareu explicacions de per quin motiu no tan sols no es va reduir l'impacte paisatgístic -malgrat haver estat aquesta condició imposada també per la Ponència ambiental-, sinó que, amb un Projecte modificat el 2009 fins i tot es va incrementar extraordinàriament aquest impacte afegint-hi nous ponts i rotondes i separant encara més el traçat de l'actual carretera?

Fins quan no justificareu els immensos préstecs de terres utilitzats que han malmès camps agrícoles a Torroella, a Sant Tomàs de Fluvià i que han desfet pràcticament una muntanya a Ventalló?

Fins quan direu que aquesta infraestructura compta amb el consens del territori quan sabeu que cap entitat ecologista, ni cap associació de defensa del territori la vol ni la defensa? Fins quan silenciareu totes les al·legacions presentades en contra del Projecte en tràmit d'informació pública i que sol·licitàven una carretera a nivell sense passos superiors i respectant l'actual traçat?

Fins quan seguireu dient que aquest tram no fa més que seguir la concepció de la resta del traçat de la carretera, quan el cert és que entre Corçà i Ultramort no hi ha ni un sol pont, i tots els encreuaments són a nivell de rasant, tal com succeeix als pobles de Casavells, Parlavà i Ultramort entre d'altres? Fins quan direu que aquest tram té les mateixes característiques que la resta de traçat fins Pont del Príncep, quan el cert és que només hi ha dos ponts en tota la carretera i la pràctica totalitat dels creuaments eren al mateix nivell i sense passos elevats?

Fins quan direu que els ponts s'han projectat en benefici dels pagesos, quan responsables de la Unió de Pagesos i del JARC s'han pronunciat públicament en contra de la carretera?

Fins quan no adoptareu mesures correctores, no ordenareu aturar el Projecte ni corregir totes les infraccions comeses en l'execució d'aquestes obres? Fins quan no es depuraran els errors tècnics i polítics i quedarà impune la destruc?ció en 6 mesos del preciós i delicat paisatge empordanès configurat sàviament en milers d'anys d'història? Fins quan us atrevireu a sostenir que la Toscana italiana i la Provença francesa envegen les nostres infraestructures, quan és evident que un atemptat paisatgístic com aquest mai s'hauria projectat ni aprovat en aquells indrets i quan és clar també que en aquells llocs es té la màxima cura per la preservació de la bellesa del paisatge?

Fins quan ningú assumirà responsabilitats en tot aquest desgavell? Fins quan, Honorable Conseller, l'Empordà haurà de patir aquests Projectes d'infraestructures desproporcionats, innecessaris, destructors del paisatge i d'impossible integració en el territori, promoguts per la mateixa Administració? Fins quan?