La Comissió d'Avaluació Nacional del Premi a l'Acció Magistral 2011, convocat per la FAD, UNESCO i BBVA, acaba de donar a conèixer els catorze projectes educatius finalistes (sis de la categoria A -Infantil i Primària- i vuit de la categoria B -Secundària-). Entre els seleccionats es troba una iniciativa educativa de Catalunya pertanyent a la categoria B. Es tracta del projecte titulat "Ull, canvi i acció!" de l'institut la Garrotxa, d'Olot. El veredicte es farà públic a finals de setembre i la Reina entregarà els premis al Palau de la Zarzuela.

Aquesta Comissió -composada per representants dels principals sindicats educatius, de les majors confederacions de pares d'alumnes, de l'Alta Inspecció del Ministeri d'Educació i de les entitats convocants- ha valorat els projectes remesos per les Conselleries d'Educació de les diferents Comunitats Autònomes i Ciutats Autònomes, després de la celebració de les corresponents Comissions d'Avaluació Autonòmiques.

El Premi està dotat econòmicament per BBVA en les dues categories amb 9.000 euros per al professors autors del projecte i 9.000 euros per al centre.

Arran de l'arribada d'un important nombre d'immigrants els últims anys la comarca de la Garrotxa, l'alumnat del centre és ara divers en procedència. A l'institut s'ha observat xoc entre religions, problemes de comunicació i prejudicis entre l'alumnat. És per això que s'ha fet un projecte en què aquests alumnes n'han estat els grans protagonistes.

El projecte consisteix a fer un documental en el qual es dóna a conèixer la cultura dels diferents països de procedència de l'alumnat, visitant el seu país d'origen. La coordinació amb els familiars ha estat exhaustiva ja que és una tasca que presenta gran dificultat. El projecte compta amb més de quatre anys d'antiguitat.

Aquesta experiència educativa consisteix a una estada al país d'origen d'alguns alumnes immigrants del centre, que mostren el seu país i com era la seva vida abans d'emigrar. Els participants actuen com joves periodistes realitzant un documental. Es pretén amb això sensibilitzar a l'alumnat sobre el fet migratori d'una forma vivencial. Fins avui s'ha realitzat una trilogia al Marroc, un a Cuba i durant el curs passat es visità l'Índia.