Tal com pinta el futur, s'està buscant ja una nova feina?

Campi qui pugui (riu). No, seriosament, jo estic molt a gust aquí, en un projecte en el qual crec. Faig la feina que m'agrada -sóc enginyer aeronàutic- i a més, estic a casa. Per tant, estic molt a gust. I estic segur d'aportar el meu gra de sorra per anar endavant.

Ben mirat, ara deu ser un "xollo" de feina: poc trànsit, poques coses a fer...

He, he, les coses són bastant diferents. Com menys feina hi ha, més ocupat estic en la gestió, exactament igual que passa en qualsevol empresa. Es tracta d'aprofitar els moments de poca activitat per fer coses que potser no es podrien fer si anéssim a plena potència.

Anem al gra: es pot salvar l'aeroport de Girona, o l'hem de veure com els de Lleida i Ciutat Reial?

No té res a veure. L'aeroport de Girona és, i serà, el segon aeroport de Catalunya. Per tres raons: el territori és de luxe; és un gran aeroport; i hi ha la voluntat que així sigui.

Aena està prou compromesa amb aquest aeroport?

Miri, els números canten. Aena ha invertit a Girona 142 milions els darrers deu anys, i s'ha compromès a invertir-n'hi 30 més els propers cinc anys. Això demostra el compromís absolut d'Aena amb aquest aeroport.

També està negociant amb companyies aèries per diversificar.

Per subsistir sense Ryanair?

Diversificar no vol dir eliminar, la meva opinió és que Ryanair és l'actiu més important d'aquest aeroport. Tanmateix, hem de treballar per atreure altres companyies. En resum, que el compromís d'Aena és total.

Quines companyies són?

El nom no el puc dir, perquè aquestes coses es fan de manera reservada. Però són una desena, i permetrien incrementar connexions amb mercats tan importants com l'est d'Europa i els països nòrdics. El proper estiu ja es notarà un increment d'aquests mercats.

Sap alguna cosa del v0l Girona-Madrid que hauria de fer Spanair?

No sé res més del que ha sortit a la premsa.

Però al director de l'aeroport se'l té al corrent quan hi ha negociacions?

Insisteixo: en aquest cas que em comenta no sé res més del que ha sortit a la premsa (riu).

Estem en campaya: tem que els partits utilitzin l'aeroport com arma electoralista?

Fa anys que hi ha un debat aeroportuari, i possiblement durant els processos electorals sigui massa exagerat. En fi, espero i desitjo que passat el procés electoral, tot aquest component polític hi sigui una mica menys.

Com a persona que tracta amb aerolínies, creu que es porten bé les negociacions amb Ryanair?

Nosaltres no en som part. Ara bé, en tota negociació hi ha d'haver voluntat d'entesa -que crec que hi és en totes dues parts- i possibilitat d'aribar a un acord que beneficiï totes dues parts. Jo penso que Ryanair està molt interessada a mantenir la base de Girona.

Per què?

Actualment està perdent una bona part de tràfic emissor, i a més posa en risc un mercat que li interessa molt, que és el del sud de França, ja que té competidors que s'hi estan introduint.

El preocupa que aquest hivern la companyia tingui la meitat de vols que l'hivern passat?

El moment és complicat. Espero que sigui aquest el pitjor hivern que visquem, perquè la reducció és molt important. Hem d'estar desperts i buscar camins de col·laboració amb les institucions locals, segur que si ho fem ens enlairarem altra vegada.

En quins aspectes?

Tots: polítiques ambientals, polítiques urbanístiques, accessibilitat, promoció comercial, comitè de rutes... Hem d'obrir tots aquests camins, i ho hem de fer ràpidament, perquè en el sector aeri les coses van molt ràpides, no va a la velocitat del trenet d'Olot.

Algun cop ha dit el Govern que Aena hauria de contribir econòmicament a mantenir Ryanair a Girona, ja que se'n beneficia.

Ja li he esmentat les inversions. I hi ha un altre aspecte: aquest aeroport està fet a la mida de Ryanair, fins al punt que quan Ryanair obre base en un altre aeroport diu: vull el producte de Girona. Ens posa de model arreu. Això significa que s'han fet moltes coses, i ben fetes.

El futur ha de ser no dependre com ara d'una sola companyia?

Sens dubte. Tots els aeroports busquen la diversificació. El cert és que en aquests moments Ryanair és la primera companyia d'Europa i la que més passatgers mou a Espanya. Les coses són com són, i a curt termini el principal actiu és Ryanair., ja que aporta connectivitat. És a dir, ens fa ser un aeroport no només receptor, també emissor. Aquest hivern, tot i la reducció de vols, ens connecta amb 24 destinacions, tres d'elles noves. En l'actual situació econòmica això és un gran actiu.

Si segons Aena a Girona les taxes són un 30% més barates que al Prat, per què Ryanair encara prefereix incrementar presència allà?

Perquè aquests processos no són immediats. Però hi ha un canvi de tendència. Des que les taxes són aquí més barates, vénen més companyies. Aquest estiu n'hi ha hagut un 20% més que l'anterior. És una tendència que crec ja imparable.

Parlant de futur: hi ha qui diu que Reus i Girona han de ser aeroports de baix cost i que Barcelona es limiti a la resta de vols.

La meva opinió és que l'aeroport de Girona serà l'aeroport complementari de Barcelona. Barcelona està passant de ser un aeroport gran a ser un gran aeroport, i tots els grans aeroports en necessiten un de complementari. I Girona té les condicions idònies per ser-ho.

Quines són?

Som un aeroport completament diferent de Barcelona, som més barats, i tenim capacitat. Estem destinats a ser complementaris del Prat.

Per sota de quin número de passatgers deixaria aquest aeroport de ser rendible?

No li paralré de xifres. Girona té una estructura de costos i s'ha fet un pla d'inversions molt acurat. Tot plegat permet dir que Girona en els propers anys serà un aeroport rendible.

Hi ha el perill que tot i les esperances l'aeroport no sigui rendible?

Estic convençut que aquesta és una possibilitat remota.

Tot i la crisi, es continua tirant endavant projectes d'ampliació, de construcció de nous equipaments, etc. No és una mica precipitat?

Qualsevol inversió ha de ser rendible econòmicament, i més en l'actual situació. Per tant, hem de ser molt curosos. I les inversions que farem ho seran. No podem fer cap inversió que no estigui justificada des del punt de vista de rendibilitat o d'adequar l'aeroport a la normativa internacional.

N'hi ha alguna de prevista a curt termini?

Bé, precisament aprofitant aquest moment amb menys trànsit estem millorant la senyalització de la plataforma, estem fent obres d'adeqüació a la nova normativa al camp de vol, i abans d'acabar l'any modificarem les portes d'embarcament per fer-les més còmodes als passatgers.

Què pensa quan veu tots aquests aparcaments pràcticament buits?

Que els queda molt poc temps d'estar així (riu). En aquest aeroport hi ha hagut moments complicats pel que fa a aparcaments, però ara tenim un excel·lent producte en relació preu-qualitat.

Ja s'ha licitat elprojecte de l'estació del TAV que ha d'anar aquí al costat. Què en pensa?

Tot allò que sumi, és bo. L'aeroport està molt ben situat, en un nus de comunicacions. Si hi ha un baixador del TAV, sumarà i pot ser interessant per a l'aeroport.

Albert Soler

girona