Les inversions de la Generalitat en promoció turística han patit el 2011 una forta retallada que es mantindrà i inclús creixerà aquest 2012, cosa que s'haurà de sumar als problemes -si en causa- de la taxa turística, si finalment s'aplica. L'Agència Catalana de Turisme minvarà lleument el pressupost -de 14,95 milions a 14,85-, però la Direcció General comptarà amb una suma de 29,2 milions, quan l'any passat va ser de 35,3 milions: una retallada del 17,5%. Tot això, comptant que el 2011 el pressupost de l'Agència Catalana ja havia baixat respecte 2010 un 33% i la Direcció General ja havia patit també una retallada que es podria situar en un 40%: les direccions generals de Turisme i de Comerç sumaven uns 53,12 milions ?l'any 2011, mentre que l'antiga Secretaria de comerç i Turisme -que aplegava fins al 2010 les funcions de les actuals dues direccions generals- el tenia de 86,06. Ara se li suma la retallada de 17,5%.

El tema de la taxa, per tant, suposa als empresaris del sector un maldecap afegit a les evidents retallades en promoció que deixen Catalunya per sota del que en el mateix concepte es gasten altres comunitats que li són competència directa. Per si no fos suficient, ha arribat a poder d'alguns representants del sector el llistat d'inversions que -segons el Govern- s'han realitzat aquest any en turisme des d'altres departaments, i que superen els 230 milions d'euros (veure imatge). Alguns portaveus dels empresaris turístics addueixen que, vist el llistat, "hi ha molts altres llocs d'on treure 100 milions d'euros abans que imposar una taxa turística".

El pressupost de l'Agència Catalana de Turisme va ser l'any passat de 14,95 milions d'euros, quan el 2010 havia sigut de 22,55. L'any 2012 serà de 14,85 milions. No només això, sinó que l'Agència Catalana de Turisme, lògicament llastrada per la retallada en el seu pressupost, va dedicar el passat any 2011 2,2 milions a exposicions i altres activitats de promoció, mentre que dos anys abans hi havia dedicat pràcticament el triple de recursos: 6 milions. El 2012, tot i les retallades, farà un esforç i preveu arribar als 3 milions en aquest concepte.

A publicitat, difusió i campanyes institucionals hi va dedicar 1,76 milions el 2011, que contrasten amb els 5,05 que hi va dedicar l'any 2010. Aquest 2012 pretén destinar-hi 1,84 milions.

La Direcció General de Turisme, el 2011, va dedicar a exposicions i altres activitats promocionals 40.000 euros, pels 200.000 (cinc vegades més) de 2010. En el pressupost de 2012 no hi consta partida. A publicitat, difusió i campanyes institucionals va destinar-hi 71.240 l'any 2010, 30.000 el passat i preveu que siguin també 30.000 aquest 2012.

Tenint en compte aquestes inversions promocionals que s'encongeixen des de 2010, sembla un miracle que el turisme hagi sigut el sector que més ha resistit la crisi. Qui sap si aquesta experiència ha fet pensar al Govern que es tracta d'un sector immune a tota circumstància i que, per tant, és susceptible de patir el que sigui sense ressentir-se'n, taxa turística inclosa.

Altres comunitats

Mentrestant, altres comunitats autònomes que poden ser competència directa de Catalunya, inverteixen força més (i, com recorden els empresaris catalans, no tindran taxa de pernoctació). La comunitat valenciana, per exemple, que té una macroconselleria de Turisme, Cultura i Esport, dedicarà aquest 2012 al Turisme 45,2 milions d'euros. I a part, 219 milions a promocionar grans esdeveniments (entre els quals, l'aeroport de Castelló i la F-1).

Balears, que té una conselleria només de Turisme i que, per tant, podria ser equiparada a la nostra Direcció General més l'Agència Catalana de Turisme, inverteix a fons. Tot i que aquest 2012 ho reduirà, l'any que ha acabat va dedicar al turisme 63,3 milions.

Una cosa semblant es pot dir de Canàries, que va dedicar al turisme -no només a promoció- l'any 2011 més de 63 milions. I això que va reduir un 33,6% el pressupost respecte 2010.

Andalusia dedicarà aquest any a promoció turística més de 90 milions d'euros, si bé cal matisar que inclou en aquest pressupost els recursos destinats a "Calidad e innovación", que no sempre tenen a veure directament amb el turisme. De fet, coses semblants es podrien dir del pressupost català, on la Direcció General de Turisme, per exemple, destinarà 200.000 euros al Patronat de la Muntanya de Montserrat.

El llistat d'inversions

Segons ha pogut saber Diari de Girona, la reunió que va tenir el conseller Mena a Girona amb representants del sector, va ser tensa des del moment que aquests van recriminar-li que la Generalitat tingués un document titulat "Despeses en Turisme" (que reproduïm aquí) en el qual consten partides com la Fórmula 1, el Consorci del Montsec, els ajuts a les aerolínies, l'Institut Català del Sòl, etc. En total, 232 milions d'inversions turístiques que els empresaris no es creuen. I això que falta sumar-hi els apartats Serveis Públics i Infraestructures, encara sense quantificar.

Però a més, el llistat va servir als empresaris per demostrar al conseller que els 100 milions que pretén recaptar la taxa turística es poden treure d'altres llocs. En concret, tenien al punt de mira els ajuts a línies aèries, sobretot els 70 milions que, de la partida de 80, asseguren que aniran a Spanair (els altres 10 serien per Ryanair). I hi tenien també la Fórmula 1, que figura sense quantificar (sempre han sigut xifres molt opaques) però que els empresaris del sector sostenen que són uns 35 milions.