L'estudi guanyador del primer premi de recerca Yvette Barbaza no deixa marge al dubte en la seva conclusió: la indústria turística gironina serà capaç d'aguantar l'actual terrabastall econòmic. Una porta oberta a l'optimisme, almenys en aquest sector. I no és poca cosa, tenint en compte que és el principal sector econòmic a Catalunya i a les comarques de Girona.

Marc Grijalbo, autor de la tesi doctoral que s'ha acabat convertint en l'estudi guanyador del premi de recerca que atorga el Patronat de Turisme, desenvolupa en poc més d'una seixantena de pàgines la seva teoria, per arribar finalment a l'optimista conclusió esmentada.

De camí, analitza altres circumstàncies del turisme a les comarques de Girona, com el pes de les segones residències. Tot i que sempre s'ha considerat que suposen un impacte negatiu pel territori -i així ho reconeix l'estudi també-, remarca que en una conjuntura de crisi com l'actual genera també impactes positius, ja que "suposa disposar d'una demanda captiva important que garanteix un flux turístic".

Així mateix, l'estudi assegura que la motivació principal del turista que visita Roses -està basat en aquest municipi però és fàcilment extrapolable a la majoria de municipis turístics gironins- "continua essent el que es coneix amb el nom de sol i platja", si bé és cert que hi ha actualment una recerca més intensa d'activitats complementàries, "amb una clara visió supramunicipal", entre elles la gastronomia.

Malament pels "souvenirs"

No detecta la tesi cap disminució especiífica d'una partida turística concreta a causa de la crisi, amb una excepció: "l'únic que evidencia una retallada real de la despesa turística és l'adquisició de "souvenirs" i records". En canvi, els supermercats són l'altra cara de la moneda: "en l'entorn de la crisi han millorat els resultats, amb un augment important de la facturació". No cal precisar que això significa que els turistes, per estalviar, prefereixen comprar aliments en un supermercat abans que anar als restaurants.

L'estudi de recerca "Comportament del turisme de litoral en una conjuntura de crisi econòmica", de Marc Grijalbo, va ser el guanyador del primer Premi de recerca Yvette Barbaza impulsat pel Patronat de Turisme Costa Brava Girona. El projecte és una tesi doctoral que intenta explicar quins són els canvis més significatius que s'han produït a nivell de consumidor turístic al municipi de Roses.

El Teatre Municipal de Roses va ser l'escenari en el qual es va desenvolupar l'acte de lliurament del premi, divendres passat, amb la presència de l'alcalde de Roses, Carles Pàramo, el vicepresident del Patronat Costa Brava Girona, Joan Giraut, i l'autor, Marc Grijalvo.