En poc menys de cinc mesos, la revista National Geographic Traveler va posar dues vegades la Costa Brava i la ciutat de Girona com una destinació de referència mundial. Les comarques gironines compartien protagonisme en la publicació amb Washington, Gal·les, Àustria, Turquia, Xile i Noruega, entre d'altres.

Aquestes mencions se sumaven a una llarga llista de recomanacions en mitjans internacionals. L'octubre de 2011, la guia de viatges nord-americana Frommer's va incloure la ciutat de Girona a la llista de destins turístics 10 del 2012. El novembre de 2011, la publicació National Geographic Traveler dels EUA va incloure la Costa Brava a la llista dels vint millors destins turístics mundials del 2012. El gener d'aquest any la revista britànica Today's Golfer, segona millor revista de golf del Regne Unit, va declararla Costa Brava com tercera millor destinació de golf d'Europa.

Finalment, el març, la Costa Brava es va posicionar a la llista Top100golfcourses.co.uk, portal independent britànic dedicat als millors camps de golf del món, com una dels cent millors destinacions de viatges de golf a l'Europa continental.

El Teatre Museu Dalí de Figueres, el restaurant El Celler de Can Roca, la ubicació d'El Bulli a Roses o el sol dels camps de golf s'han convertit en la millor cartera diplomàtica de la Costa Brava per aconseguir difusió internacional. Són ja icones mundials. I els periodistes de viatges esdevenen els nous ambaixadors de Girona.

Tanmateix, no són els encants l'únic motiu pel qual els ulls del món s'han posat sobre de la Costa Brava i el Pirineu. Pel que fa a la difusió internacional hi ha "una tasca que comença a veure els seus fruits", assenyala el director del Patronat de Turisme, Ramon Ramos. "Anem cap a models de promoció radicalment diferents", apunta.

Un exemple: el proper 30 d'abril la prestigiosa Restaurant Magazine entrega a Londres els premis als 50 millors restaurants del món en una cerimònia que molts defineixen com els Oscar de l'alta cuina. El Patronat de Turisme ha aprofitat l'avinentesa per organitzar una acció promocional al costat dels germans Roca i també de Ferran Adrià.

Les fires i viatges ja no són el principal model de promoció, encara que no s'han deixat de banda, perquè "els resultats ja no són els que voldríem", assenyala Ramos. Hi ha altres exemples d'accions de qualitat semblant a la que es farà a Londres, que aconsegueixen un impacte internacional més gran. Recentment el director del Patronat de Turisme es va desplaçar a Rússia amb el conseller d'Empresa i Ocupació, Francesc Xavier Mena. En aquell cas es va utilitzar el "ganxo" de Salvador Dalí per aconseguir l'atenció dels "tour-operadors". La diversificació internacional també es negocia amb acords per aconseguir vols. Aquesta mateixa setmana, el conseller Mena anunciava que aquest estiu els vols des de Rússia a Catalunya suposaran que s'incrementi en un 40% el turisme rus i fins a un 100% el procedent d'Ucraïna.

La major part de de les fórmules noves de promoció que s'han engegat es basen en mostrar el producte sobre el propi terreny: organitzar viatges de premsa o formar els operadors turístics són les principals eines per aconseguir sobresortir enmig d'un món on les distàncies cada vegada es fan més curtes.

El Patronat de Turisme manté una base de dades d'uns 3.000 periodistes d'arreu del món i rep al voltant de 300 peticions d'informació cada any. Per, exemple, el diari alemany Berner Zeitung, que ven uns 215.000 exemplars diaris, li va dedicar la primera plana, mentre la revista de viatges i turisme holandesa Reizen Magazine, amb una difusió de 60.000 exemplars al mes, va dedicar un extensa informació a la pràctica del senderisme a la Costa Brava.

El cap de màrqueting del Patronat de Turisme, Jaume Marin, destaca l'organització de press trips-visites de periodistes-, així com també impulsar un bon nombre de fam trips -viatges de familiarització per a operadors turístics, que després poden vendre millor el producte perquè el coneixen amb molt de detall.

Més vida a Internet

L'atractiu turístic d'una destinació amb gairebé cent anys de promoció es manté i s'escampa arreu del món. En un món canviant, Internet ha revolucionat les possibilitats de ser conegut. Per això, també s'ha obert el camí de les xarxes socials com Facebook o Twitter, amb milions de potencials turistes connectats permanentment als telèfons mòbils o a la pantalla d'un ordinador.

"Portem una feina d'un any i mig o dos anys, que ha de permetre que els ambaixadors siguin els propis turistes que han visitat el territori", assenyala Marín. En aquest sentit, remarca la participació del Patronat de Turisme a l'ITB de Berlín o al Social Media Week de NovaYork, que va suposar un impuls per a la Costa Brava.

Girona està essent pionera en el paper que es dóna als blocai?res. El Patronat de Turisme va organitzar l'any passat l'#inCostaBrava i, al setembre, l'#inPyrenees. En aquest darrer, deu famosos blocaires internacionals van recórrer el Pirineu de Girona durant 7 dies per narrar les seves experiències. Es van assolir 375 "tweets" en només dos dies. Entre ells hi havia el britànic Paul Steel (Bald Hiker), les americanes Julie Schwietert Collazo (Matador Network) i Kathryn Marie Halverson (National Geographic) i l'asiàtica Nelly Huang (Wild Junket).

El resultat va suposar unes 120 referències en blocs a Internet, per deu persones que entre els seus blocs i enllaços a Facebook i Twitter sumen un total de 594.969 seguidors. "Això ens ajuda a crear marca i és el propi destinatari final qui fa la valoració", assenyala Marin. "Són amics, són els nostres ambaixadors", somriu Ramon Ramos.