L'empresa concessionària de la gestió de l'autopista AP-7, Abertis, va xifrar ahir l'impacte econòmic de la campanya del #novullpagar en uns 180.000 euros, arran dels 59.996 casos d'impagament que s'han registrat des de l'inici del moviment, durant el mes d'abril. El director general d'Abertis Autopistes, Josep Lluís Giménez, va exposar ahir que els casos que s'han donat arreu de Catalunya suposen un 0,21% del total de transaccions que ha fet l'empresa als peatges des del principi de la campanya, i que a dia d'avui ja s'han tramitat 45.766 denúncies, 46 de les quals a través de la via penal a causa del tracte rebut pels treballadors.

Giménez també va explicar que fent l'anàlisi dels casos s'ha detectat una alta reincidència per part dels conductors, i és que dels 25.000 que s'han sumat a la campanya, uns 10.000 ho han fet tan sols una vegada i uns 15.000 més d'una, situant la mitjana en uns 4,5 casos per persona. Aquest mes de juny, la mitjana diària de conductors que es neguen a pagar és d'uns 500, un 0,1% del total de transaccions.

Sobre els motius pels quals la campanya ha arrelat tant en el territori, amb pics de 6.150 i 4.000 casos en les jornades amb convocatòria prèvia, Giménez va afirmar entendre que hi hagi malestar pel que va descriure com un "greuge comparatiu" vers la resta de l'Estat, però en tot cas va voler recordar que aquest és un assumpte que és responsabilitat de les administracions, i no de l'empresa.

En aquest sentit, el director general de l'empresa va defensar que s'hauria d'implantar un model homogeni a tot el país. "Hi ha un problema de coherència del model a seguir a l'Estat", va afirmar, defensant que s'hauria de caminar cap a "la implantació d'un pagament per ús a totes les infraestructures", seguint així el model que estan impulsant a bona part dels països europeus. "Es la mesura més justa", va concloure.

D'altra banda, Giménez també va defensar que "una autopista mai s'acaba d'amortitzar", explicant que un cop s'ha superat el deute que suposa la construcció, sempre queda el manteniment, xifrant els treballs anuals ordinaris a l'AP-7 en uns 60.000 euros per quilòmetre.

No desdoblar per desdoblar

El director general d'Abertis Autopistes també es va referir a la problemàtica que ha generat el debat de desdoblar autovies de pas gratuït al costat d'autopistes de pagament, com és el cas de la N-II a les comarques gironines. "No podem desdoblar per desdoblar una Nacional només per dir que cap ciutadà no tingui una alternativa gratuïta". Segons Giménez, això és "un fals favor al país", i tan sols s'hauria d'optar per aquesta opció quan "s'arriba a un límit de saturació". Llavors, "ja té sentit", va explicar, tot i que va posar l'exemple del corredor de Llevant, amb 25.000 vehicles diaris, com a exemple d'una autovia on la inversió es podria haver aprofitat d'una altra manera.