La Costa Brava ha vist reduïda la seva rendibilitat econòmica en el primer quadrimestre de l'any. Els hotels gironins van registrar una caiguda mitjana dels ingressos del 5,7% mentre l'ocupació es va veure reduïda un 9,3% respecte als primers quatre mesos de l'any. La davallada més notòria s'ha produït a Lloret de Mar on l'ocupació mitjana dels quatre primers mesos es va reduir més d'un 14% mentre que els ingressos han caigut més d'un 11%. A Roses, tot i una baixada de l'ocupació d'11%, els ingressos ha suposat un increment del 3,2% principalment motivats per l'augment dels preus durant la Setmana Santa.

El cas dels establiments turístics gironins s'emmarca en la davallada dels 105 principals destins turístics espanyols. En els quatre primers mesos de l'any s'ha registrat una caiguda del 2,4% dels ingressos hotelers (fins als 42 euros) de l'1,6% en l'ocupació (6.467 llocs de treball) a causa de la inestabilitat econòmica i de consum i a la desacceleració de fluixos prestats del nord d'Àfrica, segons el baròmetre sobre els destins turístics espanyols elaborat per l'Aliança per a l'excel·lència turística (Exceltur).

Més innovació per superar l'oferta de «sol i platja»

L'Estat espanyol va rebre l'any 2011 gairebé 57 milions de turistes fent que el sector creixés un 2,6%, quatre vegades més que el conjunt de l'economia espanyola, i que fos l'únic capaç de crear ocupació. Amb tot, el futur exigeix esforços al sector per seguir sent competitiu i aquests passen per la innovació. Segons l'informe anual "Innovació turística a Espanya" d'ESADE, el 60% dels empresaris turístics creuen que la innovació no és una moda passatgera i que, especialment en temps de crisi econòmica com l'actual, és més important que mai per millorar la productivitat, el posicionament, i els beneficis. Malgrat l'actitud favorable només un 20% de les empreses turístiques disposen actualment d'infraestructura destinada a la innovació, i que més del 50% no mostren cap interès per crear-la.

L'informe també destaca que entre les empreses que dediquen més del 12% del pressupost a innovació, el 50% són petites i mitjanes empreses amb una facturació inferior als 500.000 euros. Amb tot, Josep-Francesc Valls, director de l'informe, va apuntar que moltes empreses encara confonen destinar partides econòmiques a innovació amb altres aspectes relatius a la gestió, millora o manteniment dels serveis o instal·lacions.

Pel que fa a les accions, durant el 2011 van créixer les actituds actives per sobre de les reactives per lluitar contra la crisi econòmica. És a dir, és va apostar més per estratègies de diferenciació o d'especialització, que per polítiques de lideratge en costos malgrat que encara són molt habituals les ofertes, els descomptes, les promocions, o els cupons per captar clients, que no ajuda a models tradicionals com el de sol i platja a créixer en qualitat.