«No» al desdoblament, però «sí» a la resolució del greuge comparatiu que pateixen les comarques gironines. Contrari al clam gairebé unitari (com a mínim discursiu) de la majoria de grups polítics gironins, la plataforma Promoció del Transport Públic (PTP) considera que s'ha encarat la problemàtica des d'un punt de vist erroni, comparant Catalunya amb un model «Made in Spain» d'infraestructures a la resta de l'Estat, obviant models que han demostrat que poden funcionar, com el francès. Des de la plataforma argumenten que les comarques gironines ja tenen una xarxa d'infraestructures capacitada per acollir la intensitat de trànsit que circula actualment per les principals vies de la demarcació.

«Catalunya no té manca de carrils de circulació sinó una gestió millorable de fluxos de mobilitat». Amb aquest argument, la PTP ha elaborat un document que ha fet arribar a als diputats catalans del Congrés dels Diputats, al Consell Comarcal de l'Alt Empordà, l'Ajuntament de Figueres, el Servei Català de Trànsit, el Departament de Territori i Sostenibilitat i els representants de tots els partits del Parlament Catalunya. En el marc d'aquesta gestió, la plataforma assegura que l'excés de trànsit de la N-II és conseqüència del peatge de l'AP-7, tot i que no ho assenyala com a única causa. En aquest sentit, assenyala que molts camions procedents de la N-II passen a circular per l'autopista de pagament A-9 a França, encara que aquesta tingui menys carrils que l'AP-7.

El paper de l'alternativa

La diferència, segons la PTP, es troba en el paper que s'ha donat a la N-II. «És una via encara massa atractiva per als camions», afirmen, argumentant que els vehicles pesants opten per l'autopista de pagament a França perquè la D-900, la carretera comarcal alternativa a a l'A-9, els dissadueix pel nombre de rotondes, travessies urbanes, semàfors i carrils estrets; o simplement perquè la circulació de camions hi està prohibida. En canvi, per la banda espanyola, expliquen que la N-II «ha tingut una vocació erràtica de convertir-se en alternativa a l'autopista», amb vorals amples, trams urbans poc atractius per al vianant, trams de 100 km/h o trams convertits directament en autovia.

Per millorar la seguretat a la via, la plataforma marca en el document uns objectius prioritaris, com són la prohibició dels camions a circular per la N-II; la limitació de la velocitat i col·locació de radars en els seus punts negres; la finalització de les obres que perjudiquen la seguretat; l'increment de controls policials i la remodelació de la via per convertir-se en una carretera comarcal. Per aquest darrer punt, es proposen una sèrie de mesures, atribuïdes al model suec d'infraestructures, que començaria per ampliar els vorals; implantar mitjanes per separar els carrils; ajardinar, col·locar passos de vianants i semàfors a les trames urbanes; marcar la legibilitat de la via com a comarcal; fer-la més accessible per a vianants i per a accedir al transport públic; i trobar una solució específica per la ronda est de Figueres.

Contra el desdoblament de la Nacional, la PTP argumenta que l'ampliació crearia un problema operatiu, ja que la capacitat que ofereixen vuit carrils (autopista u autovia) és inferior a la que donaria l'ampliació d'una sola de les vies, a més de suposar una obra lenta, molt cara i amb un gran impacte ambiental. A més, segons explica el document, treure trànsit a l'autopista suposa una incitació a subvencionar les concessionàries, ja que aquestes exigeixen compensacions per pèrdues en els nivells de trànsit pactats en el moment de firmar els contractes.

De fet, pel que fa els peatges, la plataforma aposta per un model que segueixi l'esperit de l'Eurovinyeta, mantenint els peatges però encarant-los cap a un sistema públic que reguli la mobilitat i financiï alternatives. Per això, també demanen que hi hagi un sistema tarifari d'àmbit regional sobre els vehicle, no només sobre l'AP-7, per canalitzar els trànsits de camions internacionals.