La sala d'actes Roberto Bolaño de la Biblioteca Comarcal de Blanes va allotjar dimarts al vespre precisament una nova activitat inclosa dins el cicle Bolaño a Blanes, el programa que ha organitzat l'Ajuntament amb el suport de diverses entitats i institucions per homenatjar l'escriptor xilè durant aquest 2013, coincidint amb el 10è aniversari de la seva mort. En aquesta ocasió, els assistents a la conferència mensual que organitza l'entitat local Aula Blanes -presentada sota el títol Bolaño, detectiu literari-, van poder conversar extensament sobre la seva obra. Ho van fer a través de les aportacions del crític literari Òscar Carreño i l'escriptor i amic personal de l'autor xilè, Antoni García Porta, que van apropar algunes de les claus de l'experiència vital que representa l'obra de Bolaño.

Plantejada en un format de conversa dels dos ponents que es va obrir amb el pas dels minuts a la resta del públic, Carreño i Porta van resseguir amb detalls i anècdotes els grans títols d'aquesta obra. A.G. Porta -que l'any 1984 va coescriure amb Bolaño la novel·la Consejos de un discípulo de Morrison a un fanático de Joyce- va destacar de l'autor xilè que semblava que ho sabia tot, així com la seva extraordinària capacitat per recordar i mantenir en la memòria. En aquest sentit, va comentar que Bolaño tenia clar que volia ser escriptor i que els seus esforços titànics es mostren en les seves novel·les, així com al seu arxiu amb infinitat de llibretes de la marca Miquel Rius, amb pàgines repletes "d'una vida de treball i de moltes hores de lectura i escriptura".

Bolaño: Universal

A l'hora de cercar un qualificatiu que defineixi l'obra de l'escriptor, es va arribar a la conclusió que no és altra que "Universal" per ?diferents motius. Un d'ells és per l'abast i les llengües a les quals s'ha traduït la seva producció. Com a mostra, es va poder veure exposada a la sala una selecció de les traduccions de la seva novel·la 2666.

A més, els dos ponents també van relatar com va entrar i com ara triomfa als EUA de la mà dels grans crítics literaris. Carreño va destacar que en els darrers anys s'ha erigit com la figura de referència de la literatura sud-americana, prenent el relleu a Garcia Márquez. Una altra raó per atorgar-li l'adjectiu és per l'ampli marc cultural de referència. A.G. Porta va fer notar que llegia molt i de tot, que havia entès que llegir era la clau per escriure. I per últim, per l'ambició espacial de l'obra, ja que és capaç d'incloure 35 espais en una mateixa novel·la i d'unir escenaris tan diversos com Mèxic, París o Viena, amb Lloret, Malgrat o Blanes.