La patronal del transport públic critica que les línies deficitàries tinguin més ajudes

L'ATUC valora que el sistema de subvencions crea «desigualtats» i explica que Girona només rep 2,1 euros per habitant

28.12.2015 | 07:07
Una fotografia d´arxiu de dos autobusos urbans de la ciutat de Girona.

Com més deficitàries són les línies de transport públic, més subvencions reben. Així ho ha posat de manifest l'Associació d'Empreses Gestores de Transports Col·lectius Urbans (ATUC), que ha criticat el sistema actual de repartiment d'ajudes de transport públic. Segons la patronal del sector, aquest sistema crea «desigualtats» perquè ha valorat que el criteri principal de repartiment es basa en el dèficit de les línies. De fet, l'ATUC ha explicat que el sistema de subvencions no disposa d'un criteri «homogeni», cosa que genera desequilibris entre els habitants.
Com a exemple, la patronal ha analitzat les ajudes que reben les ciutats per al servei de transport públic que tenen. D'aquesta manera, l'ATUC ha determinat que Girona se situa a la cua entre les principals ciutats catalanes, ja que només ha rebut 2,1 euros de subvencions per habitant. En canvi, Tarragona ha percebut 5,2 euros per habitant, Terrassa 3,8 euros, Sabadell 3,4 euros i Lleida 2,5 euros. Fins i tot, Girona es troba tant a la cua de les ciutats de Catalunya com del conjunt de l'Estat.
Segons la patronal del transport públic, entre les principals ciutats de l'Estat que més ajudes reben se situa Saragossa amb 9,1 euros per habitant, Granada amb 8,7 euros, Sevilla amb 7,8 euros, València amb 7,7 euros i Palma de Mallorca amb 6,4 euros. A la cua es troba Múrcia, Sòria i Osca, ja que cadascuna de les ciutats percep 1,1 euros de subvencions. En el cas de l'àrea metropolitana de Barcelona, rep un tractament que és diferent perquè disposa d'un contracte programa pel qual percep 98,9 milions d'euros.
L'ATUC ha destacat que «com més diners perd un servei, més subvencions rep». Per això ha considerat que, en el repartiment d'ajudes, el dèficit de les línies suposa un 85% d'importància, mentre que altres criteris «teòricament més valorables» -segons la patronal- com la longitud de la xarxa, el dèficit per viatger i qüestions mediambientals, representen un 5%. Així doncs, l'ATUC ha demanat que s'aposti per la creació d'una «llei paraigua» que estableixi un marc regulatiu comú arreu de l'Estat amb l'objectiu de «garantir a tots els espanyols, visquin on visquin, un servei tan essencial com la salut o l'educació».

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook
Enllaços recomanats: Premis cinema