Una previsió «exagerada» del temps va influir en l'Olotx2, va considerar ahir Estanis Vayreda, regidor de Promoció Municipal de CiU. Els avisos d'una neu que no va passar de Camprodon i una pluja que no va ser exagerada van provocar anul·lacions sobretot a les reserves d'allotjament de visitants de fora de la Garrotxa.

Les prediccions i la pluja es van notar en els percentatges de procedència dels clients que van aprofitar l'oferta de la promoció del cap de setmana del 26 al 28 de febrer. Mentre que al 2015, un 60% de les persones que van aprofitar la promoció eren de la zona de Barcelona i de comarques veïnes i un 40% de la Garrotxa, en la darrera edició, un 45% de públic era de fora de la comarca i un 55% de la comarca.

El públic més local va aprofitar la promoció gastronòmica. Once mil cent vuitanta àpats per valor de 271.384 € van ser l'element decisiu per a l'obtenció d'un impacte de 434.196 €. Les pernoctacions, amb un valor de 32.000 €, van tenir menys incidència. Les xifres apunten que per cada euro invertit hi ha hagut un retorn al territori de prop de 13 euros. La inversió de l'Ajuntament va ser de 34.000 euros. Les dades han estat obtingudes basant-se en una metodologia nova feta per l'empresa de Figueres, vinculada a la UdG, Baldricg&Munitz.

L'estudi de l'impacte comptabilitza el nombre d'àpats, el dels allotjaments (67,8% d'ocupació), el moviment de gent pels carrers, 400 enquestes al carrer, les visites a la pàgina web de l'esdeveniment (14.000 usuaris únics) i les visites a les pàgines web d'establiments i entitats vinculades a la promoció (100.000).

«El que fa l'empresa és recollir moltes dades i amb un software especialitzat treu uns indicadors que ens permetran fer estudis d'impacte d'altres esdeveniments, va explicar, Estanis Vayreda, regidor de Promoció Municipal per CiU. Va prosseguir: «No sé si hi serem a temps, però ens agradaria analitzar la Fira de l'Embotit». Quant a esdeveniments avaluables, Vayreda va enumerar el Sismògraf (dansa), Lluèrnia (instal·lacions artístiques), el Mot (literatura), les Festes del Tura i el Mercat de Nadal.

Vayreda va fer una valoració molt positiva de la quarta edició, marcada per una pluja que va provocar anul·lacions sobretot a les reserves d'allotjament de visitants de fora de la Garrotxa. El públic olotí, però, va acabar d'omplir les reserves que havien quedat anul·lades en el cas de la restauració i van contribuir a millorar les xifres.

Vayreda va assenyalar que les dades del darrer Olotx2 no són comparables a les del 2015. Va precisar que no ho són pel fet que l'any passat, quan es van estimar 350.000 € de moviment, no disposaven del sistema presentat ahir. «Segurament -va considerar-, els resultats haurien estat molt superiors, perquè al 2015 no hi va haver el factor pluja».

Va valorar l'Olotx2 com una marca consolidada i reconeguda arreu del país que és esperada cada any pels consumidors.