La picaresca dels clients als hotels evoluciona: de les tovalloles al 2.0

Els hotelers prenen mesures davant dels "llestos" que s'hi allotgen i que fan el possible per aconseguir descomptes en l'estada

16.08.2016 | 07:16
Habitació doble d´un hotel qualsevol on els allotjats poden emprar la seva picaresca.

Les tovalloles segueixen sent un clàssic entre els objectes que alguns clients decideixen emportar-se de record dels hotels, però la picaresca també evoluciona. Ara l'"estrella" és l'amenaça d'escriure un comentari negatiu a les xarxes socials, tot per aconseguir un descompte en l'estada.

Internet ha revolucionat el turisme i no només per la facilitat a l'hora d'organitzar els viatges i informar-se prèviament de les destinacions, sinó per la possibilitat de compartir experiències amb altres usuaris, un avantatge del qual alguns espavilats volen treure partit.

L'amenaça d'un comentari negatiu a les xarxes socials és una "moda" per intentar que l'estada els resulti més barata, va afirmar a Efe el vicepresident de l'Associació d'Empresaris Hotelers de la Costa del Sol (Aehcos) i director de l'hotel MS Maestranza de Màlaga, Francisco Moro.

Normalment són queixes sense fonament i els clients desisteixen quan el personal de l'establiment els diu que segueixin endavant si ho desitgen amb el comentari, va afirmar.

Amb la mateixa finalitat d'aconseguir una rebaixa, altres es queixen que la cambrera no els hagi fet l'habitació quan tornen perquè al·leguen "que els ha trencat el descans", o que no hi hagi piscina al seu hotel, encara que en cap cas s'hagi publicitat aquest equipament, perquè suposa una "decepció" en les seves expectatives.

A més de bones dosis de temprança i fermesa del personal, segons els casos, els empresaris combaten la picaresca amb més control en les instal·lacions. Així, tracten d'evitar que es colin més persones a dormir de les que figuren a la reserva sense pagar la diferència, que esmorzin gratis alguns clients quan només s'ha contractat per a un dels hostes de l'habitació, o que accedeixin al restaurant amb la mateixa finalitat els inquilins dels apartaments propers a l'establiment.

També s'aprèn altres pràctiques fraudulentes relatives als pagaments o la d'emplenar les ampolletes de ginebra o whisky del minibar amb aigua i orina, respectivament, una cosa que gairebé ha desaparegut.

Un dels "trucs" en el pagament consistia a fer la reserva a nom d'una persona però abonar-la amb la targeta de crèdit d'una altra, que després al·legava que no havia estat allí i aconseguia així que l'entitat emissora de la targeta anul·lés l'operació. Per evitar-ho, si una altra persona diferent de la qual s'allotja efectua el pagament, ara s'exigeix una còpia de la targeta, el DNI i un escrit en el qual autoritza el càrrec, segons Moro.

Igual de previnguts són ja els recepcionistes quan demanen als turistes que abonin les despeses al final de l'estada, perquè s'han donat casos en els quals demanen que els guardin les maletes per treure diners del caixer i ja no han tornat més.

Hi ha altres clients que decideixen estalviar en la seva economia domèstica a la volta de les seves vacances i s'emporten des dels comandaments de la televisió fins a les piles que porten, les bombetes de baix consum de l'habitació o les culleretes de cafè. Fins i tot hi ha qui s'enamora del gerro amb flors de plàstic del lavabo, del termo del desdejuni o de la tetera del servei d'habitacions i decideix incorporar-los a la seva llar.

La picaresca també dóna per a anècdotes, com la d'un estranger que es va allotjar a la tardor del 2014 a una habitació de l'hotel Maestranza amb vista a la plaça de bous i, després, volia que el convidessin "en compensació" perquè deia ser antitaurí.

Segons Miguel Sánchez, president del Consell de Turisme de la CEA, hi ha menys picaresca que anys enrere perquè els hotelers han intervingut.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook
Enllaços recomanats: Premis cinema