El conjunt d'orfebreria de l'època del gòtic únic al món de la Catedral de Girona ha cobrat nova vida gràcies a un laboriós procés de restauració i torna a exposar-se en públic, com poden comprovar els visitants del temple gironí. El valuosíssim conjunt d'obres del segle XIV integrat pel baldaquí, la taula d'altar, dues creus processionals, i les quatre columnes originals del badaquí ha estat presentat aquest migdia després de la restauració promoguda per l'Institut del Patrimoni Cultural d'Espanya. L'experta Paz Navarro, directora de la restauració, ha destacat la importància del fet que es conservi «tot» el conjunt i ha assegurat que aquest fet «no es dóna en cap altre lloc del món».

La mateixa Paz Navarro, conservadora-restauradora de l'Institut del Patrimoni Cultural d'Espanya, detallarà els aspectes de la «dificultosa i laboriosa» restauració en una sessió aquesta tarda a les 19 hores al CaixaFòrum Girona. En l'acte es presentaran els resultats i les conclusions de la intervenció que s'ha dut a terme, que ha inclòs la realització de radiografies a mida natural de les peces, operació que ha aportat abundant informació sobre l'autoria d'unes obres que van ser elaborades a la Girona de fa més de 600 anys.

La segona sessió serà dissabte a les 11 hores. En aquest cas serà el professor d'Història de l'Art de la Universitat de Barcelona, Joan Domenge, qui exposarà el seguiment que s'ha fet de la restauració, així com el valor històric i litúrgic dels diversos elements del conjunt.

El bisbe de Girona, Francesc Pardo; el vicealcalde de Girona, Eduard Berloso; el degà del capítol catedralici, Jaume Julià; el provicari general del Bisbat, Joaquim Giol, i el director de l'Institut de Recerca en Patrimoni Cultural de la UdG, Joaquim Nadal, entre altres, van assistir a l'acte.

Pardo va cridar l'atenció sobre «la bellesa i el sentit profund» que tenen el baldaquí i el retaule de la Catedral amb les diferents escenes de la vida de Jesús, que tenien un sentit clarament informador, de catequesi, per a la població analfabeta de l'edat mitjana.

El presbiteri de la Catedral de Santa Maria de Girona ha recuperat tot el seu esplendor amb el conjunt restaurat. A primer terme impacta la lluentor del baldaquí restaurat, sota el qual hi ha la primitiva ara de marbre de l'època del romànic. A un costat hi ha l'ambó o trona des de la qual es canten les epístoles. A fons crida l'atenció el magnífic retaules amb les escenes de la passió i de la vida de Jesús, elaborat en plata daurada amb gemmes i esmalts. Les creus processionals, en canvi, s'han de visitar al Tresor o museu de la Catedral, a escassament cent metres del presbiteri. I en una capella lateral, la de Santa Helena, on hi ha l'escultura jacent de la comtessa Ermessenda, es poden contemplar les quatre columnes originals del baldaquí, que malgrat haver estat també restaurades, pel seu delicat estat de conservació es conserven a part, mentre que les que sostenen el baldaquí són en realitat rèpliques.