La contaminació de l'aire causa cada any set milions de morts a tot el món, i si no s'apliquen les polítiques ambientals adequades aquesta «emergència de salut pública global» podria agreujar-se, va advertir ahir el Programa de Nacions Unides per al Medi Ambient (PNUMA). «L'Organització Mundial de la Salut ha detectat un augment del 8% en els nivells globals de contaminació des de 2008. Aquestes dades demostren que el que s'està fent no és suficient», va explicar el cap de la unitat de Transport del PNUMA, Rob de Jong, en el marc de l'Assemblea de Nacions Unides per al Medi Ambient (UNEA-2).

El ràpid creixement de les zones urbanes, sobretot en els països en vies de desenvolupament, no ha anat acompanyat d'una política global sobre la qualitat de l'aire, de manera que el 80% de la població que viu en ciutats està exposada a nivells de contaminació molt més grans dels recomanats per l'OMS. «Els governs no actuen amb prou velocitat per influir en el mercat i modificar els hàbits de consum a temps. Tecnologia molt simple pot portar a grans canvis», va assenyalar el director executiu del PNUMA, Achim Steiner.

Un dels sectors més contaminants, però que més marge d'actuació té és el del transport. Segons les dades de l'informe «Accions en la qualitat de l'aire», presentat ahir a la UNEA, la introducció d'estàndards en cotxes i combustibles permetria reduir les emissions del sector en un 90%. No obstant això, només un terç dels països ha adoptat la normativa europea sobre emissions Euro 4, aprovada per la Unió Europea el 2005 i considerada un referent a nivell mundial, el que significa que en més d'una dècada la seva incidència ha estat menor del que s'esperava.

«És evident que el problema no és la tecnologia, que ja és al mercat, sinó la legislació i aplicació d'aquestes mesures», va lamentar De Jong. De fet, la primera reunió de UNEA, el 2014, ja va aprovar una resolució per millorar la qualitat de l'aire i des de llavors hi ha hagut alguns avenços tangibles en aquesta direcció.

Més combustibles nets

L'estudi revela que 97 països han aconseguit introduir combustibles nets per a cuines i estufes en més del 85% de les seves llars, un factor clau per reduir les morts prematures per la contaminació de l'aire a l'interior dels habitatges, que només a l'Àfrica es cobra la vida de 600.000 persones cada any.

Un altre avenç important, encara que insuficient, és l'aprovació d'incentius per promoure l'ús d'energies renovables en més de 80 països, el que ha permès que per primera vegada en la història el 2015 les renovables hagin acaparat la majoria de la inversió per a noves plantes de generació d'electricitat. El problema de molts països és que veuen la inversió en tecnologies netes com un retard per al seu desenvolupament econòmic, quan en realitat és el contrari: no actuar a temps o sense la suficient contundència té costos molt elevats.