El Museu d'Art de Girona ha restaurat cinc talles barroques i cinc olis del XIX representatius de la Girona del tombant de segle, quan la pintura servia per immortalitzar un món que no usava habitualment encara la fotografia.

La intervenció, que s'ha allargat durant dos anys, ha permès retornar l'esplendor a obres malmeses per vernissos o estrips (en el cas de les teles) o bé pels corcs (en el cas de les talles).

Totes les peces formen part del fons d'art de la Diputació de Girona. Ara, algunes de les peces retornaran a sala i les altres es guardaran al magatzem, per a futures cessions o exposicions temporals.

Les talles barroques es podran veure a les dues sales dedicades a aquest període que ara el Museu d'Art està remodelant.

Entre els olis restaurats destaquen pintors com Jaume Pons Martí amb teles que reprodueixen fotogràficament la Girona de l'època.

Obres de Jaume Pons Martí

De Jaume Pons Martí són les teles Girona vista des de Pedret i Portal de l'areny, que mostren com era la ciutat al tombant de segle.

La restauradora Laia Roca explicar ahir en la presentació als periodistes que la intervenció ha tingut diverses fases, la primera d'elles l'estabilització dels suports i la correcció de les arrugues i estrips de les teles.

Les altres fases han consistit en la neteja i, en alguns dels quadres, ha calgut retirar antics vernissos engroguits pel pas del temps.

Les restauradores han dut a terme proves de neteja amb llum ultraviolada, per veure quina era la millor tècnica i materials a aplicar.

Després d'aquestes intervencions, les pintures han recuperat vius colors, com es va poder comprovar ahir en la presentació.

En el cas de les talles barroques, aquí els problemes han estat, sobretot, la presència de corcs, el fet que en algunes la pintura queia o les restes de policromies no originals afegides en algun moment anterior, i que ha calgut eliminar.

Aquest ha estat el cas, per exemple, de la talla de San Jacint (del segle XVIII). "Per modes o èpoques, es va repintar amb colors molt cridaners, com roses, verds o blaus; al cap dels anys es van retirar, però es va fer malament, i això comportava que les restes d'aquestes policromies cobrissin el daurat original", precisa Esther Horno, l'altra restauradora.

Una Marededéu del XVIII, que ara llueix com el primer dia, presentava un estat de corcament tant avançat que s'havia perdut part de la fusta i el cap del nen Jesús s'havia després de la talla.

Eels olis sobre tela restaurats tornaran a les sales d'exposició o bé al magatzem (on es guardaran per a futures mostres temporals o cessions).

Les talles barroques, però, es podran contemplar a partir del novembre quan el museu obri les dues sales dedicades al període barroc que ara s'estan remodelant.

La directora del Museu d'Art, Carme Clusellas, va explicar que les dues noves sales permetran descobrir un període que abasta del 1600 al 1750, i que sovint es deixa de banda a la història de l'art.

Per la seva banda, el diputat de Cultura, Albert Piñeira, va confirmar que la Diputació destinarà 5.000 euros del pressupost del 2017 a restauració al Museu d'Art.