Una de les obres més icòniques del surrealisme, el ‘Telèfon llagosta (amb afrodisíac)’ de Salvador Dalíen la seva versió de color blanc, s’ha subhastat aquest dijous per 1.010.422 euros a Christie's. Una altra obra de l’artista empordanès, el sofà inspirat en els llavis de l’actriu Mae West ha estat adquirida per 867.173 euros.

Totes dues peces van ser concebudes per Dalí l’any 1936 i formen part de la Fundació Edward James, una de les col·leccions més rellevants d’art surrealista del món. En total, la casa de subhastes londinenca ha posat a la venta 187 obres que pertanyien a aquest mecenes, la més cara ‘El Concert’, del pintor rus Pavel Tchelitchew, que s’ha venut per més d’1,6 milions d’euros.

Dalí va concebre diverses versions del 'Telèfon llagosta (amb afrodisíac)', algunes de color taronja i d'altres de color blanc, com el que s'ha subhastat aquest dijous a la capital britànica. La peça combina la baquelita original del telèfon amb el guix emprat per dissenyar el mol·lusc. En l'imaginari Dalí, la llagosta o llamàntol apareix gairebé sempre com un apèndix d'un telèfon i pertany a l'època en què l'artista modificava objectes quotidians donant-los una aparença desconcertant o associant-los al món animal, vegetal o humà. Dalí relaciona el marisc amb el plaer del menjar i el considera un aliment "intel·ligent" en contraposició "als espinacs".

En el cas de 'Sofà llavis de Mae West', l'artista va fer cinc versions diferents, utilitzant diversos tipus de fusta i tela i alterant lleugerament les proporcions. Tot i que les obres s'han pogut veure en museus d'arreu del món, originalment el multimilionari mecenes James Edward, amic personal de Dalí i d'altres noms destacats del surrealisme, tenia aquestes obres a la seva mansió de West Sussex, on formaven part de l'excèntrica decoració juntament amb columnes de marbre de grans proporcions, busts, escultures i quadres que formen part també de la subhasta 'Llegat surrealista'.

Edward James, el mecenes del surrealisme

Edward James és un dels mecenes més importants i excèntrics de l'art contemporani. Hereu d'una gran fortuna, no només va ser un nom clau en el mecenatge d'artistes com Dalí o René Magritte sinó que va ser el principal patrocinador del pavelló surrealista a l'exposició universal de Nova York, l'any 1939.

James, poeta i escultor, es va sentir fascinat pel moviment surrealista a principis dels anys trenta. Va escriure de forma habitual a la revista 'Minotaure' i va arribar a establir una estreta amistat no només amb Dalí i Magritte sinó també amb d'altres noms destacats del surrealisme com Luis Buñuel.La seva relació amb Dalí però no sempre va ser fàcil i quan el geni empordanès passava per un dels seus pitjors moments econòmics, James va fer signar un contracte a l'artista segons el qual es comprometia a entregar-li la seva producció entre el 1936 i el 1939 a canvi d'una paga semestral. Aquest fet explica perquè les versions tant del sofà com del telèfon havien estat a casa del mecenes.