La febre dels «clicks» suma quaranta anys

Les figures de Playmobil es van presentar a Alemanya el 1974, es venen a l'Estat des del 76, i s'han convertit en peces de culte i en la raó de ser d'entitats de col·leccionistes com una a Riudellots

14.04.2016 | 07:24
La febre dels «clicks» suma quaranta anys

Mesuren set centímetres i mig d´alçada, són de plàstic, tenen el cap i les extremitats articulades, una taca rodona per ulls i una pinzellada en forma de somriure. Són els «clicks» de Playmobil, o de Famobil durant els seus primers anys de comercialització a l´Estat espanyol, una joguina de culte per a la generació d´infants dels anys 70 i 80 del segle passat; pura actualitat per a les nenes i els nens d´ara.

Els «clicks» deuen la seva existència a la crisi del petroli que es va produir a la dècada de 1970 i que va empènyer l´empresa alemanya Brandstätter a centrar-se en la fabricació d´unes petites figures humanes i del seu extens món d´accessoris. Aquest va ser el punt d´inflexió per a una de les joguines més exitoses de l´últim quart del segle XX, que conserva la vigència d´aquells fenòmens que assoleixen la categoria d´atemporals. Al darrere hi ha una història empresarial que es remunta a 1876, quan el serraller Andreas Brandstätter va fundar un negoci d´elements metàl·lics a Baviera. Quan ja feia anys que l´havia succeït el seu fill Georg, el 1921, la companyia es va traslladar a Zirndorf, on l´empresa Geobra Brandstätter GMBH (el seu nom actual) manté la seu central i on fabrica els productes de la seva marca estrella: Playmobil.

Abans d´arribar a les figuretes que s´han popularitzat arreu del planeta i que aquí van triomfar com a «clicks», les primeres passes de la companyia a finals del segle XIX van ser en els sectors de la serralleria i els elements metàl·lics; en les primeres dècades del XX, va créixer amb la fabricació de telèfons, caixes registradores i articles metàl·lics per a botigues de joguines; i ja als anys 50 va optar pel plàstic, que en aquells moments estava en ple desenvolupament. El primer prototipus de Playmobil es va dissenyar durant aquesta darrera etapa –un cotxe de carreres d´una sola peça– i va ser quan l´empresa es va centrar en les joguines. La crisi del petroli la va forçar a especialitzar-se i va apostar per una idea del cap del seu Departament de Desenvolupament, Hans Beck: unes figuretes humanes de plàstic. Els primers «clicks» van ser indis, obrers i cavallers medievals, que es van presentar a la Fira Internacional del Joguet de Nuremberg el 1974 i van aconseguir un èxit que encara no ha perdut.

A les botigues espanyoles hi van arribar el 1976 de la mà de Famobil, que va comercialitzar les joguines fins al 1982, tot canviant el nom popular de «klicky» amb què es coneixien arreu del món pels de «click» i «clack» –per a les peces masculines i femenines, respectivament. Ara, l´editorial Lunwerg commemora el 40è aniversari de la seva venda a l´Estat amb l´edició del llibre 40 años de razones para amarlos, de Dorothée Charles, que s´ha posat a la venda aquesta setmana i permet veure com els ninots han evolucionat en paral·lel a la societat. El recorregut per aquestes quatre dècades enllaça els primers esborranys del joguet amb la seva incursió en els videojocs, un lapse de temps en el qual s´han fabricat prop de 2.800 milions de personatges, 4.659 models diferents i més de 30.000 accessoris.

Un pessebre de Nadal va reconnectar un d´aquells infants dels anys 70, el president de l´Associació de Col·leccionistes de Clicks de Riudellots de la Selva, David Fernández, amb els «clicks» de la seva infantesa: havia de comprar un naixement i va decidir que el faria de Playmobil, pel que va utilitzar una edició especial americana. D´aquesta manera, i des del 2009, Fernández es considera col·leccionista de «clicks».

Els diumenges al matí, aquest electricista de 44 anys ven les peces de les que es cansa en una parada a la plaça Catalunya de Girona i és allà on va conèixer dos aficionats més. Les ganes de muntar exposicions van acabar derivant en la creació de l´associació RiudeClicks, que es va constituir el 2013 i ara compta amb 13 integrants de Riudellots –on l´Ajuntament els deixa una sala–, Girona, Salt, Sant Joan les Fonts, la Bisbal d´Empordà, Hostalric i Sils. Tots es troben a la quarantena, excepte un noi de 17 anys i un nen de 9.

A David Fernández li resulta difícil quantificar els elements de la seva col·lecció particular, tot i que calcula que a casa deu tenir almenys un miler de figures, a les quals s´hi afegeixen tota mena de complements i de construccions. Fer aquestes últimes i «customitzar» el que compra –és a dir, modificar-ho i personalitzar-ho– és el que més el satisfà. Per exemple, explica que va comprar dos hospitals de Playmobil que va desmuntar per construir un edifici completa ment diferent. Davant la pregunta de quina peça no donaria mai, ho té clar: «Les que he fet jo»; i entre elles destaca un Sant Jordi amb l´estelada i una figura de Mosso d´Esquadra, la professió de la seva parella.

Cada desembre, RiudeClicks organitza una fira a Riudellots amb la que recapta fons per a la Marató de Tv3 –han reunit 5.857 €, amb l´euro de l´entrada i una urna per a donatius– i que l´any passat van visitar prop de 2.500 persones; curiosos, «públic familiar, pares que vénen amb l´excusa dels nens i gent que ve a comprar productes exclusius de Playmobil, que mai trobaries en una botiga normal», resumeix Fernández, qui explica que tot allò que es fabrica a Alemanya arriba un any més tard a la resta del món i hi ha peces que no ho fan mai, d´aquí el valor de les parades especialitzades que participen en la fira; on també hi ha activitats lúdiques i s´exhibeixen diorames fets per l´associació. En la recent fira del porc de Riudellots, Fiporc, van construir l´edifici de l´ajuntament amb peces de Playmobil i a l´abril celebraran una mostra a Sant Joan les Fonts, com ja n´han fet al Poble Espanyol de Barcelona, a la Bisbal, a Campllong o a Girona, on estaran presents a la propera edició de Temps de Flors.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook
Enllaços recomanats: Premis cinema