La xarxa ferroviària d'Alta Velocitat (AVE) espanyola, d'uns 2.900 quilòmetres de longitud, no té un grau d'ús per passatgers mínim per assolir el llindar de la rendibilitat, estimat en entre 6,5 i 8 milions de viatgers.

Així ho indica un informe realitzat pel RACC a partir de diferents estudis, i en el qual aquesta institució crida a fer una reflexió respecte a la inversió en AVE per "plantejar-se si convé continuar amb un projecte que a dia d'avui mostra la seva falta de sostenibilitat, sobretot en l'actual context econòmic".

"S'ha arribat al límit de sostenibilitat de les finances públiques atesa la situació econòmica del país", indica l'organtització, per la qual cosa "no es poden seguir malgastant els recursos públics".

"No es tracta de posar en qüestió un fet ja irreversible, sinó d'aturar-se i veure el que s'ha deixat enrere i el que queda per davant", afegeix.

L'informe apunta que "després d'un esforç inversor sense precedents en la història econòmica contemporània del país" (4.263 milions d'euros sense comptar amb l'AVE a Sevilla), Espanya serà el país de l'OCDE amb la xarxa AVE més extensa, i el segon del món després de la Xina, una vegada es completin les connexions amb Galícia i el País Basc.

No obstant això, el nombre de viatgers per quilòmetre de les principals rutes de l'AVE "deixa en evidència" els dos principals corredors, els que uneixen Madrid amb Sevilla i Barcelona. Amb 14.000 i 9.000 viatgers per quilòmetre, respectivament, "queden a distàncies insalvables respecte a altres com el París-Lió, el Colònia-Frankfurt i el Tòquio-Osaka".

Ingressos

Tot i reconèixer la satisfacció dels usuaris pel servei de l'AVE, assenyala que "aquesta satisfacció no ha tingut un paral·lelisme en els ingressos obtinguts per les línies en explotació, clarament insuficients, no ja per cobrir els costos de construcció de la infraestructura, sinó els d'explotació, inclosa l'amortització dels trens".

El RACC cita diversos estudis per indicar que la implantació present i futura de l'AVE "respon més a un únic objectiu de naturalesa essencialment política que a motius fundats de rendibilitat econòmica i social". Així mateix, considera que la centralitat de Madrid a la xarxa AVE "fa dubtar de l'extensió dels beneficis del model en tot el territori espanyol".

"Més que un projecte de futur és la rèplica del model decimonònic radial", indica, per la qual cosa estima que "el desenvolupament regional de la inversió en Alta Velocitat sembla molt exigu".

A més, estima que la inversió realitzada "és més de substitució que de generació de nova demanda", atès que, segons les dades de què disposa, el 90% dels viatgers de l'AVE a Barcelona procedien de l'avió.

Amb tot, el RACC considera que "existeixen alternatives raonables" a l'AVE que passen per "gradualitzar i limitar" els recursos destinats a aquest mitjà de transport i destinar-ne part a invertir en altres infraestructures que comptin amb una rendibilitat social més alta, entre els quals cita "afavorir un adequat transport de mercaderies en tren o "modernitzar i adequar zones crítiques de la xarxa convencional".