L'impacte de l'actual crisi en els hàbits dels consumidors ha portat a la companyia angloholandesa d'alimentació i productes de consum Unilever a replantejar-se el seu model de negoci aplicant a Europa estratègies pròpies de mercats emergents davant el que preveu que serà una tornada a la pobresa en el vell continent.

"La pobresa torna a Europa", reconeix el responsable per a Europa de la tercera major companyia mundial de productes de consum, Jan Zijderveld, en declaracions al diari alemany Financial Times Deutschland (FTD). "Si un espanyol únicament gasta una mitjana de 17 euros en cada compra, llavors no puc vendre-li detergent per la meitat del seu pressupost", afegeix.

D'aquesta manera, el conseller delegat a Europa de la companyia propietària de marques com Knorr, Lipton, Rexona o Pond's, apunta la intenció d'Unilever de traslladar a Europa estratègies ja provades en mercats emergents. "A Indonèsia, venem dosis individuals de xampú a 2 o 3 cèntims i tot i així obtenim un benefici decent", diu Zijderveld.

"Sabem com fer-ho, però a Europa ens n'havíem oblidat durant els anys anteriors a la crisi", afegeix Zijderveld, que abans d'acosneguir les regnes d'Unilever a Europa va dirigir durant tres anys el negoci de la multinacional en el sud-est asiàtic.

De fet, el diari alemany assenyala que Unilever ha començat a vendre a Espanya detergent sota la marca "Surf" en un format amb dosis per a únicament cinc rentats, mentre que a Grècia la multinacional ja ofereix maionesa i puré de patates en paquets individuals, mentre que ven productes bàsics com oli d'oliva o te com a marques barates locals, una estratègia també adoptada al Regne Unit.