Black Friday Girona: La gran febre del «divendres negre»

Els catalans es gastaran 219 euros de mitjana en la campanya de descomptes del Black Friday. La pluja d´ofertes de novembre fa que tres de cada deu petits comerços catalans perdin vendes per Nadal

22.11.2016 | 21:26

Resistir la temptació de les ofertes que ja han començat a ploure a les grans superfícies, a comerços de dimensions més petites i a botigues virtuals (e-commerce), resulta una missió de proporcions titàniques aquests dies previs al Black Friday a Girona, el «divendres negre», la jornada de descomptes a dojo en multitud de productes i serveis importada dels Estats Units que, edició rere edició, guanya adeptes a Espanya i a Catalunya i que anirà seguida del Cyber Monday, el «ciberdilluns» que convertirà les plataformes d´Internet en les reines de les gangues i les ofertes.

L´estudi anual sobre el comerç electrònic elaborat pel Centre for Retail Research de Nottingham (Regne Unit) calcula que els espanyols es gastaran 152 milions d´euros del divendres 25 (Black Friday a Girona) al dilluns 28 de novembre (Cyber Monday), un 12,6% més de despesa que l´any passat. Un altre informe, aquest elaborat per l´Observatori Black Friday Worten-GfK, situa en 219 euros la mitjana de despesa per capita que faran els catalans amb motiu d´aquesta campanya de descomptes cada vegada més generalitazada i eleva la previsió de creixement del volum de negoci respecte de 2015 fins al 24%.

A banda dels sectors del tèxtil, de la tecnologia i de les joguines, les «estrelles» del «divendres negre», marques de cotxes (Critoën i Hyundai, entre d´altres), immobiliàries, línies aèries (Ryanair llança una campanya específica, per exemple) i fins i tot empreses de distribució d´energia (és el cas d´Endesa, que se suma al festival d´ofertes amb descomptes de fins al 50% en alguns dels productes que comercialitza, han pujat al ­carro del Black Friday.

Segons l´estudi de Worten-GfK que recollia ahir l´Agència Catalana de Notícies, el 61% dels catalans enquestats tenen previst aprofitar les promocions d´aquest final de novembre per comprar tecnologia (el 56% pensa en telèfons intel·ligents i ordinadors portàtils); moda (48%) o joguines (18%). El proper divendres s´erigeix, segons aquest treball, com el segon dia de més compres de l´any, només superat per la campanya de Reis.

La cara i la creu

En aquest context, l´Enquesta sobre la Salut del Comerç que elabora l´Escola Superior de Comerç i Distribució (Escodi) –que té en compte 1.200 negocis repartits pel territori català que donen feina a unes 3.000 persones– alerta del perill que representa per al sector la febre del «divendres negre»: frena les vendes de la campanya de Nadal, alerta el sondeig. Així, el 48% d´enquestats afirmen aplicar descomptes en aquesta època de l´any i el 28% assegura que el Black Friday els ha comportat una reducció de les vendes en la campanya nadalenca. Només un 5% sosté que els descomptes de novembre els han ajudat a millorar els resultats per Nadal.

Un dels efectes perniciosos que té el «divendres negre» sobre el sector del comerç és que molts negocis es veuen «obligats a seguir amb preus rebaixats», un fet que es repeteix, precisa l´enquesta, «quan parlem de la desestacionalització de les rebaixes».

Acció de Gràcies, l´origen

Per obra i gràcia de la capacitat expansiva de les tradicions dels Estats Units, el Black Friday s´ha fet un lloc en el calendari comercial català, espanyol i europeu: sense anar més lluny, al Regne Unit, el país del Vell Continent que més volum de negoci genera, la previsió és que la despesa s´enfili fins als 3.200 milions d´euros, segons Centre for Retail Research. Una xifra molt superior a la que els comerços facturaran a Espanya, però molt inferior a la que el Black Friday i el Cyber Monday mouran als Estats Units, que rondarà els 7.600 milions d´euros.

Als EUA el «divendres negre» se celebra de fa més de 80 anys i va néixer com una campanya de grans descomptes circumscrita al dia després del tradicional dia d´Acció de Gràcies. Amb el Black Friday els comerços d´aquell país aconseguien «tenyir» de negre els números vermells dels seus comptes d´explotació. El Cyber Monday se centrava inicialment en articles tecnològics. Amb el temps, les dues campanyes s´han fusionat.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook

Economia

És l´hora d´apujar els salaris

Tot i que hi ha més gent i més hores treballades, la remuneració mitjana per empleat creix només...

L´estructura del passiu de les pimes catalanes millora durant el període 2000 fins al 2015

La «tendència general» de millora es dona al sector primari, la indústria, la...

Abertis invertirà 366 milions d´euros a l´Argentina a canvi d´una nova concessió

Abertis invertirà 366 milions d´euros a l´Argentina a canvi d´una nova concessió

Ausol (Autopistas del Sol), societat del grup Abertis a Argentina, ha acordat amb el govern...

Enllaços recomanats: Premis cinema