Biodrissa, la marca de productes d'horta ecològica de la Fundació Drissa, preveu contractar tres persones més gràcies als beneficis de la venda de dos nous productes. Són sucs naturals de fruita i verdura que venen en envasos retornables. La idea és recuperar l'antiga ampolla de vidre i que els clients reutilitzin l'envàs per anar a buscar més suc acabat d'exprimir. L'altre producte nou són terrines de verdura o amanida rentada, tallada i a punt per consumir. Cada terrina incorpora el valor nutricional de la ració i una recepta. Les dues gammes es venen a la parada Biodrissa del Mercat del Lleó. La previsió és que representin entre el 50 i el 60% de la facturació i permetin ampliar la plantilla.

La Fundació Drissa, entitat sense ànim de lucre que es dedica a la inserció laboral de persones amb malaltia mental, té una divisió dedicada a conrear verdures ecològiques. A través de Biodrissa, cultiven un terreny d'11 hectàrees que tenen a Campllong (Gironès) i, després, exporten la verdura o bé la venen directament a través d'una parada que tenen al Mercat del Lleó de Girona.

El responsable de Biodrissa, Felipe Cano, ha explicat que l'objectiu sempre és ser "autosuficients" i explorar vies de negocis per aconseguir inserir al món laboral més persones amb malalties mentals. "Venem i conreem perquè volem donar feina, oferir nous llocs de treball a persones que actualment estan a casa seva o als psiquiàtric sense perspectives de treballar", ha afirmat Cano.

Per això, Biodrissa ha llançat al mercat dos nous productes, que ven a través de la parada del mercat. Ja fa un temps, Biodrissa va començar a vendre vasos de sucs que combinen verdura i fruita -sempre ecològica- al preu d'un euro. Ara, la intenció és "recuperar la vella ampolla de vidre que es pot reomplir" i que els clients la utilitzin per anar a buscar un litre de suc recent exprimit. Cada litre costa cinc euros.

A aquesta nova línia de negoci se suma el llançament de terrines de verdura per emportar. Cada terrina incorpora una recepta i detalla el valor nutricional de la ració. Cano destaca que "l'essència d'aquesta quarta gamma és facilitar la compra i la cuina de productes saludables, estalviant temps i maldecaps al client". Amb tot, la previsió de la direcció és que la venda de les dues gammes de productes nous suposi a finals d'any entre el 50 i 60% de la facturació. L'objectiu final és incrementar la plantilla de treballadors del negoci d'horta de la Fundació amb tres persones més.

Els sucs Biodrissa, que es van començar a comercialitzar ara farà mig any en el seu format unidosi i per un euro són una combinació de fruites i verdures, fets al moment. Entre l'oferta destaca el combinat de pastanaga, remolatxa i api. Per la seva banda, de la varietat de terrines, destaquen entre les més exitoses els preparats de crema de carbassa, carbassó i amanides.

"Hem apostat molt per la quarta gama, volem continuar avançant en aquesta línia", ha afirmat Felipe Cano que detalla que, arran de la crisi, les entitats del tercer sector s'han hagut d'espavilar per tirar endavant i no posar en risc els llocs de treball. "No podem esperar que ens arribi finançament, hem de treballar sempre com si fóssim empresa privada i, si al final comptem amb més pressupost, millor", ha detallat.

L'horta ecològica de Campllong

Els productes d'horta ecològica de la Fundació Drissa es comercialitzen sota la marca Biodrissa i es cultiven a la finca propietat de l'entitat, ubicada a Campllong. Aquests terrenys abasten una extensió d'11 hectàrees, 8 de les quals es dediquen a l'explotació agrària i la resta són bosc. Actualment, el projecte d'horta compta amb una plantilla de 12 persones, 10 de les quals són treballadors que pateixen un trastorn mental. Amb aquestes dades, Drissa esdevé un dels productors ecològics més grans de les comarques gironines, i el seu objectiu és seguir creixent per mantenir i incrementar els llocs de treball de persones amb malaltia mental.

El pressupost 2014-2015 per a la campanya del negoci d'horta ecològica de Drissa és de 230.000 euros. El 60% de la producció l'exporten al sud de França. Cano ha detallat que l'objectiu a l'explotació de Campllong és conrear pocs productes però "molta quantitat". Així, per exemple, produeixen quasi 80 tones de pastanaga i 20 de ceba.

La Fundació va obrir el primer punt de venda Biodrissa ubicat al Mercat del Lleó l'any 2012. En aquesta parada hi treballen dues persones.

La Fundació Drissa va tancar l'any 2013 amb una plantilla de 89 treballadors, dels quals 62 són persones amb malaltia mental. A banda del projecte empresarial d'horta ecològica, la Fundació ofereix a través del Centre Especial de Treball els serveis de jardineria i forestal, pintura i neteja. L'entitat disposa també de servei d'acollida i borsa de treball, servei prelaboral, servei de formació i servei d'acompanyament a la inserció laboral en el mercat ordinari. Així mateix, gestiona des del servei d'habitatge una llar amb suport i un programa d'autonomia a la pròpia llar.

La facturació del grup Drissa de l'any 2013 va ser de 847.111,46 euros.