Poc abans de les onze del matí va entrar a l'abocador de pneumàtics de Seseña (Toledo) el primer dels camions que traslladaran a un centre de gestió de residus les rodes que no van cremar en l'incendi de fa cinc setmanes, una tasca que s'allargarà al voltant de quatre mesos. Les rodes s'introdueixen en els camions ja netes des d'una plataforma en la qual es van col·locant, per dur a terme el transport a dos gestors autoritzats que tracten residus a Castella-la Manxa, situats a Chiloeches (Guadalajara) i Campo de Criptana (Ciudad Reial).

Ahir es van començar a endur les rodes que no s'han cremat, unes 12.000 tones segons un càlcul realitzat amb drons. La previsió és convertir els pneumàtics en combustible per escalfar els edificis públics de la Junta de Comunitats de Castella-la Manxa. No obstant això, què es farà amb les cendres i com es restaurarà el terreny ho disposarà el pla que està elaborant l'empresa pública Emgrisa.

El transport de les rodes l'està duent a terme l'empresa pública Tragsa, amb suport de l'empresa Geacam, i tindrà un cost estimat de 4 milions d'euros, segons dades de la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient i Desenvolupament Rural.

Els tècnics van calcular que cada dia podran entrar a l'abocador i carregar rodes entre vuit i deu camions i van explicar que les operacions d'emmagatzematge de les rodes en una plataforma, de neteja de cada pneumàtic i de càrrega en un camió seran ininterrompudes i tindran una durada d'uns quatre mesos.

Han dissenyat per a això un sistema logístic, de manera que no s'entorpeixi cap de les tasques i no s'acumulin massa pneumàtics a la plataforma ni als gestors de residus. De fet, s'alternaran els viatges a Chiloeches, el centre de gestió de residus d'Espanya, i Campo de Criptana, per no col·lapsar cap de les dues instal·lacions. L'alcalde de Seseña, Carlos Velázquez, va explicar que el seu Ajuntament desconeix el procés de trasllat de pneumàtics, perquè no ha rebut el pla que va sol·licitar al Govern.