Després de les exitoses dades del Black Friday, és clar que durant el desembre i la primera quinzena de gener es pot llançar una màxima sense por a equivocar-se: Espanya se'n va de compres. Les compres de Nadal i Reyes, més les rebaixes, incentiven el consum en sectors estratègics com el regal, la moda, els viatges, els perfums, els llibres, la telefonia, els DVD o els dispositius electrònics.

Tal i com ha passat en els últims anys, la consultora Deloitte ha presentat el seu estudi de tendències del consum per a aquestes festes i ha conclòs que els espanyols gastaran 682 euros de mitjana aquest Nadal, la qual cosa suposa un 4% més enfront dels 655 euros de l'any passat. Aquesta dada llança una tendència positiva que significa que l'economia nacional està millor, està superant la tristesa en la qual estava sumida amb motiu de la crisi i a poc a poc l'optimisme es tradueix en un augment de la demanda i les vendes.

En concret, segons l'informe de Deloitte, "els consumidors es mostren més optimistes i confien més que mai en la sortida de la crisi". Així, un 74% dels enquestats creu que la situació econòmica d'Espanya és estable o ha millorat el 2016, la qual cosa suposa 11 punts més respecte a 2015. A més, les perspectives de futur són positives, ja que el 71% considera que la situació econòmica serà estable o creixerà al llarg de 2017. Està confiança en la millora de l'economia té com a conseqüència el repunt del comerç per la via de l'augment de la demanda i també està relacionat amb que en aquestes dates milloren les xifres d'ocupació, encara que sigui amb contractes menors i supeditats a les campanyes de Nadal i de les rebaixes.

Dels països analitzats per la consultora, Espanya se situa al segon país que més gasta en Nadal, tan sols per darrere de Dinamarca (689 euros), i per davant de potències com Alemanya (529 euros) o Rússia (348 euros). Els espanyols gastaran un 30% més que la mitjana europea, que se situa en els 517 euros.

El pressupost se'n va en regals

Els consumidors invertiran la major part de la seva despesa nadalenca en regals, als quals destinaran 262 euros, seguit per alimentació (198 euros), oci (69 euros) i viatges (126 euros). "Totes les categories creixen aquest any, sobretot el 7% en alimentació. Percebem que el consumidor espanyol s'està europeïtzant, ja que destina gairebé el 20% del pressupost a viatges, com la resta de països europeus", explicava la sòcia de Deloitte, Victoria Larroy.

Una de les novetats és que per primera vegada una quarta part de les compres nadalenques es faran online amb una despesa benvolguda de 178 euros en aquest canal, la qual cosa suposa un creixement del 12% respecte a 2015 i superior al 20% en els últims anys. El soci de Deloitte, Bruno Rodríguez, ha assenyalat que els descomptes de Black Friday o Cyber Monday han provocat que s'avancin les compres nadalenques ja que el 39% reconeix que compraran de l'1 al 5 de desembre i un 23% ho farà al novembre, encara que hi ha un nínxol de consumidors (7%) que deixarà les compres per a última hora a les rebaixes de gener. respecte als regals, l'informe de la consultora posa de manifest que els diners en efectiu es consolida, des de 2012, com el present preferit pels espanyols, i per segona ocasió consecutiva es posiciona en la classificació d'us més rebuts, mentre que els smartphones comencen a perdre atractiu.

Calendari compres Nadal

No obstant això, Rodríguez ha subratllat que la moda continua estant entre les principals preferències dels espanyols, sent cada vegada més valorada pels homes. L'estudi destaca que els dolços, el menjar i la beguda, com a cistelles nadalenques i productes gourmet, ascendeixen en la classificació de regals més comprats, en detriment de la joieria. Una tendència que va començar el passat any i que està creixent. Respecte al perfil del consumidor espanyol, aquest ha variat després de la crisi i ja no és fidel, és més caut i realitza les compres nadalenques en diversos establiments.

No obstant això, els grans magatzems (51%) i les cadenes especialitzades (44%) es mantenen com la principal opció per a la compra de regals, mentre que els hipermercats i supermercats (41%) apareixen com una altra opció. A l'hora de fer les seves compres d'alimentació, l'hipermercat (66%) es manté com el rei, guanyant una mica més de rellevància pel que fa a 2015.

Encara que els espanyols prefereixin fer les compres nadalenques en les tendes físiques, per primera vegada, internet assumirà una quarta part del pressupost total, sent l'oci, la tecnologia, la música i els llibres, el més demandat.