El Govern impulsa el desenvolupament de les terminals logístiques intermodals de l'Empordà, el Vallès, el Prat, i el Penedès, que són els principals centres logístics del país concebuts amb capacitat de generar valor afegit al transport de mercaderies, ja que s'ubicaran en zones estratègiques i estaran connectats a la xarxa viària i ferroviària. El conseller de Territori i Sostenibilitat ha informat aquest dimarts el Consell Executiu del protocol signat amb el Ministeri de Foment per desenvolupar aquestes infraestructures, que estan incloses en la xarxa bàsica del Pla estratègic per a l'impuls del transport ferroviari de mercaderies.

Amb un disseny funcional que optimitzi els recursos, les plataformes estaran connectades a la xarxa viària i ferroviària, amb una longitud útil de via mínima de 750 metres, l'estàndard per al transport a Europa.

El centre intermodal Empordà, situat entre els termes municipals de Vilamalla i el Far d'Empordà, es concep com un centre logístic intermodal amb accés ferroviari d'ample ibèric i europeu. Disposarà de 70 hectàrees a l'entorn destinades a activitats logístiques i indústria neta amb 52 hectàrees intermodals. Connectarà amb l'A-2, l'AP-7, la C-31, l'N-260 i la C-260.

El centre intermodal Penedès, situat entre l'AP-7, la futura A-7 i el corredor ferroviari mediterrani, esdevindrà un centre per a activitats logístiques i d'alt valor afegit. Promogut per la Generalitat, abasta parcialment els termes municipals de l'Arboç, Banyeres del Penedès, i Sant Jaume dels Domenys. Tindrà una zona logística de suport de 150 hectàrees i connexió ferroviària en doble ample.

El Prat, terminal situada a la Zona d'Activitats Logístiques (ZAL) del Port de Barcelona, al Prat de Llobregat, comptarà amb connexió en doble ample i una superfície intermodal de prop de 50 hectàrees.

El Vallès, terminal a l'entorn de l'estació de mercaderies d'Adif, a la Llagosta, abasta una superfície intermodal de 30 hectàrees i disposarà de connexió ferroviària en ample mixt.

Per tirar endavant cadascuna d'aquestes terminals, el Govern de la Generalitat i el Govern espanyol duran a terme els estudis necessaris per determinar la seva viabilitat logística i econòmica. També definiran el model de promoció i gestió, que es farà, preferentment, mitjançant esquemes de participació público-privada.

Així mateix, el Departament de Territori i Sostenibilitat elaborarà els estudis corresponents sobre l'encaix territorial i urbanístic de les terminals, l'accessibilitat i el mercat logístic. La previsió és que els treballs estiguin llestos a finals d'any.