Girona no vol sentir ni parlar d'un possible canvi de plans en el futur del tren convencional. Ha d'anar soterrat, sí o sí. Aquesta és la proposta que es va "negociar, decidir i acordar" fa deu anys del "macroprojecte" ferroviari a la ciutat, que consta de tres fases: el pas del TAV, tot seguit el soterrament del convencional i finalment l'enderroc de l'actual viaducte.

La segona fase s'hauria d'iniciar a principis de 2013, un cop entregada l'obra de l'Alta Velocitat prevista per a finals d'aquest any. Però perilla la fórmula que es farà servir per soterrar el convencional. En un principi estava prevista la construcció d'un segon túnel, en paral·lel al del TAV, però comportaria tornar a foradar el centre de Girona i més temps i diners.

Precisament, el nouvingut subdelegat de l'Estat a Girona, Carles Jaume, va assegurar ahir, en declaracions a l'ACN, que "veig difícil que el projecte del tren convencional sigui viable en l'actual conjuntura econòmica". Jaume va argumentar que les dificultats estan en "el seu elevat cost" però va apostar per "buscar alternatives".

Per facilitar la construcció, l'Ajuntament de Girona va encarregar un estudi per conèixer la viabilitat d'incorporar un tercer rail al túnel del TAV, per fer-hi passar també els trens convencionals. Una alternativa que el subdelegat es va comprometre a fer arribar a Foment i que el mateix Carles ?Puig?demont traslladarà a la ministra Ana Pastor en una reunió "encara per concretar", va afirmar l'alcalde, ahir a Diari de Girona. El que està clar, va insistir Puigdemont, és que "el tren convencional a Girona ha d'anar soterrat, ja sigui a través d'un túnel propi o perquè s'ha trobat la fórmula que a través d'un tercer rail en l'ample internacional hi passin conjuntament. Però el que va soterrat és innegociable". I no només això, plantejar el contrari seria "inacceptable", va assegurar en referència a les declaracions de Jaume.

Trens del TAV per Salt

Sobre la proposta que es preveu incloure en l'estudi de viabilitat de que alguns trens d'Alta Velocitat que no parin a Girona passin per Salt, en una futura línia de mercaderies, Puigdemont va valorar que "el que ens interessa és defensar la proposta de fer tècnicament viable el tercer rail". Ara bé, "tampoc seria cap drama que algun tren sense parada passi per allà". Contra l'opinió "àmpliament coneguda" de Salt que rebutgen el pas de les mercaderies pel seu municipi, l'alcalde de Girona va dir que "és imprescindible que no passin soterrades per Girona".

Mentrestant, la reunió sense data amb Foment servirà per anar-hi "amb una proposta tècnica que aclareixi la viabilitat del tercer rail". "Ens estalviaríem fer un segon túnel, les molèsties, escurçaríem el calendari i podríem abordar abans el debat de l'enderrocament del viaducte", va sentenciar Puigdemont.