Després de l'hivern més dur dels darrers anys, l'Aeroport de Girona recupera el ritme a partir d'aquest cap de setmana amb l'inici de la temporada d'estiu. L'aeroport oferirà 69 rutes, 22 de les quals són noves respecte la temporada d'estiu del 2011. A banda de Ryanair, catorze companyies més operaran des de Girona, tres de les quals són noves. Això suposa que, per primera vegada, el 10% dels passatgers ja no els transportarà Ryanair. La companyia irlandesa, però, manté el control majoritari de l'aeroport, amb 58 destinacions. Les previsions del director de l'aeroport, Lluís Sala, preveuen que el trànsit de passatgers creixi al maig per primer cop després de vint mesos successius de caigudes.

El proper diumenge 25 de març comença la temporada d'estiu a l'Aeroport Girona-Costa Brava que s'allargarà fins el 27 d'octubre. Durant aquests mesos, l'aeroport oferirà un total de 69 destinacions -22 de les quals són noves respecte la temporada d'estiu del 2011- i una mitjana de 550 operacions setmanals, 106 més de mitjana que l'any passat.

Aquestes dades contrasten amb la grisos dels mesos d'hivern, quan l'aeroport ha registrar els valors més baixos dels darrers anys. L'aeroport va arribar als gairebé 5,3 MEUR al 2008 però l'arribada de la crisi econòmica i el fet que Ryanair -la principal companyia de l'aeroport gironí- protagonitzés mesos d'estira-i-arronsa amb les administracions per a la renovació del conveni van fer baixar els trànsit en picat.

Girona acumula descensos de passatgers des del setembre de 2010 però la previsió del director de l'aeroport, Lluís Sala, és que al maig comencin a registrar-se valors a l'alça. Això suposaria que, per primera vegada en vint mesos, el nombre de passatgers creix.

Les xifres de la temporada d'estiu

L'aeroport de Girona acollirà aquest estiu 22 noves destinacions, 20 de les quals són de la companyia Ryanair. A més, també s'estrenen tres noves companyies que oferiran vols a Dole, França (Danube Wings), Varsòvia i Katowice (LOT Polish Airlines) i Kiev (Wizz Air Ukraine).

De les 69 destinacions, 58 les ofereix la companyia Ryanair, que continua essent el gran actiu de l'aeroport tot i que, com ha destacat el director, creix la presència d'altres companyies. Concretament, aquest estiu hi haurà 14 aerolínies més a banda de l'irlandesa Ryanair i això suposa que, per primer cop, el 10% del total de passatgers no volaran en vols de Ryanair sinó en operacions d'altres companyies. Si aquest càlcul es trasllada a les operacions, Sala ha explicat que el 20% dels aterratges i enlairament que es faran durant els mesos d'estiu a l'aeroport seran de companyies diferents a Ryanair.

El director de l'Aeroport de Girona, Lluís Sala, ha remarcat la importància de diversificar el nombre de companyies i ha assegurat que aquest procés és "imparable". "La diversificació és sempre bona, s'ha de mantenir el principal actiu que és Ryanair però és compatible amb créixer amb d'altres companyies", ha manifestat.

Recuperació de rutes

El maig passat, fruit de les desavinences amb les administracions, Ryanair va eliminar en plena temporada d'estiu 18 destinacions i va reduir 17 freqüències. Entre els vols que va treure hi havia l'històricament reivindicat vol a Madrid -que, a més, era el que registrava les ocupacions més altes-, Londres, Dublin o Brusel·les. Aquestes rutes es recuperen aquest estiu, tot i que la companyia n'ha eliminat vuit que l'estiu passat sí oferia. Entre les rutes que s'han eliminat, destaca el vol a Roma -que també havia funcionat molt bé però que Ryanair ha decidit oferir-lo només des de Barcelona- , Glasgow o Liverpool, entre d'altres.

Per contra, aquest estiu s'ofereixen dos mercats nous des de Girona. Es tracta dels vols a Salònica (Grècia) i Turku (Finlàndia), dos països on fins ara mai havien estat connectats amb Girona. Pel què fa als vols del mercat domèstic, Ryanair només enllaçava Girona amb Palma l'estiu passat però aquest any recupera les rutes a Eivissa i Madrid-Barajas.

A banda de Ryanair, el director de l'aeroport ha destacat la importància que altres companyies també han consolidat i millorat l'oferta des de Girona. Sala s'ha referit a Transavia, que es posiciona com la segona companyia a l'aeroport amb vols a Rotterdam i Amsterdam (Holanda) amb 22 operacions setmanals. Un altre exemple és la companyia Transaero, que l'any passat unia Girona amb Moscou un cop per setmana i que aquest estiu augmenta a dos les freqüències setmanals. Sala ha recordat que les previsions de Turisme de Catalunya és que aquest estiu un 40% més de turistes russos visitin el país.

Girona, la base de Ryanair líder a l'Estat

Si es comparen les dades de l'estiu del 2011 amb aquesta temporada, destaca que Ryanair oferirà 26% de destinacions i que augmenten un 17% les operacions setmanals (aterratges i enlairaments). Amb 58 destinacions, la base de Ryanair a Girona és líder a nivell estatal, seguida de Palma que ofereix 54 destinacions.

Malgrat que l'arribada de Ryanair a Barcelona va aixecar molts recels pel què fa a l'activitat a Girona, el director de l'aeroport, Lluís Sala, ha explicat que Ryanari opta per "complementar" els dos aeroports i, pràcticament no repeteix rutes. Per exemple, la companyia ofereix 12 vols a Itàlia des de Girona (és el país on més destinacions té) i només repeteix els vols a Venècia i Milà amb Barcelona. La resta de destinacions, només s'ofereixen o bé des de Girona o bé des de l'Aeroport del Prat. De les 58 que ofereix Ryanair des de Girona, 49 són exclusives per aquest aeroport.

Des de Barcelona, Ryanair oferirà aquest estiu 37 rutes, de les quals 29 només es faran des del Prat. Malgrat oferir menys vols, Ryanair té més freqüències des de Barcelona. En total, n'ofereix 788 de mitjana, un 40% més que des de Girona (la mitjana és de 472).

El director de l'aeroport ha explicat que la setmana que ve està previst que coneguin les taxes aeroportuàries -vinculades als Pressupostos Generals de l'Estat- i ha augurat que hi pot haver un descens en les taxes de navegació. Segons ha destacat, el més important és augmentar el diferencial amb les taxes de l'Aeroport de Barcelona per tal de garantir el manteniment de Ryanair a Girona i per atraure més companyies.