L'Ajuntament de Girona ha instal·lat ja les noves càmeres en el punt de control de vehicles a l'accés al Barri Vell, que feia mesos que no multava. L'anterior sistema requeria d'un seguiment manual, cotxe per cotxe, un treball massa complex per tenir sota control els més de 1.500 vehicles que utilitzen aquest pas a diari. Amb les noves càmeres instal·lades la setmana passada, s'ha incorporat un programa informàtic que realitza aquesta tasca de forma automatitzada i que permetrà saber a l'instant qui passa més cops dels permesos pel Barri Vell (actualment només s'hi pot accedir tres cops per trimestre per als que no tenen distintiu).

La càmera, ben visible, que restringeix el pas a la part antiga de laciutat es va instal·lar l'any 2007 pel desgavell de vehicles que hi circulaven cada dia. Durant els primers tres anys que va estar en funcionament va aconseguir reduir el volum de trànsit a gairebé la meitat. En concret, més de 1.500 vehicles hi passen cada dia, la majoria dels quals són autoritzats. Però el consistori calcula que mig miler hi passen sense permís.

El sistema "antic" tenia un funcionament arcaic. El seguiment havia de ser manual, cotxe per cotxe. Els treballadors encarregats haurien d'anotar les matrícules, mirar que no siguin vehicles autoritzats i calcular les vegades que hi han passat. En resum, una pèrdua de temps. Tant va ser així que el consistori es va relaxar a l'hora d'aplicar les sancions i si un cotxe, en cas que el comptessin, hi passava quatre cops, no se li deia res. Almenys això és el que s'assegurava llavors des del consistori.

El sistema comptava amb dues càmeres. Una que fotografiava la matrícula per la part del davant i l'altre pel darrere. Ja a finals de 2010 una d'aquestes es va espatllar durant quinze dies, fet que va afectar a la videovigilància dels cotxes.

Per la part dels ciutadans, la credibilitat de la càmera va anar davallant. Poca gent podrà dir que ha estat multada per la càmera i, fins i tot, es va considerar que les multes no eren més que "una llegenda urbana" i que el punt d'accés era només una estratègia per ?disssuadir els possibles infractors.

D'altres optaven per esquivar la càmera, utilitzant una via alternativa, baixant des de sant Domènec.

Fa poc temps, un cop es va saber que la càmera feia mesos que no multava, es va comprovar com el trànsit de vehicles s'incrementava. L'Ajuntament, conscient del problema, va buscar el nou sistema per implementar a l'accés.

A mitjans de la setmana passada, tècnics de l'Ajuntament van començar els treballs per substituir les anteriors càmeres per unes de noves així com el nou programa informàtic. La norma seguirà sent la mateixa. És a dir, només s'hi podrà accedir, per als no identificats, tres cops per trimestre i, a partir d'aquí (i aquest cop sí) es començarà a multar. La fiabilitat en aquest cas està garantida perquè la càmera enregistra la matrícula i el sistema automàtic detectarà la quantitat de vegades que hi ha passat el cotxe i si està registrat com a veí o comerciant de la zona.

Detectar els vehicles robats

Precisament, l'Ajuntament de Girona treballa amb la intenció que a finals de setembre es comencin a controlar automàticament les matrícules dels cotxes que passin per les càmeres de videovigilància, com ja va explicar fa unes setmanes el regidor de Mobilitat, Via Pública i Seguretat, Joan Alcalà.

La primera càmera automatitzada és precisament la de la plaça Catalunya, que controla l'accés al Barri Vell. Amb l'automatització no només es pot saber qui passa més cops dels permesos sinó que, fins i tot, detectarà si un cotxe és robat.

Més endavant la mesura s'estendrà a altres punts. Per exemple a la part alta de l'avinguda Pericot. Allà s'hi vol fer un aparcament regulat per càmeres on es podrà estacionar uns minuts per anar a comprar. La càmrera detectarà si el vehicle hi està massa temps. Com a la plaça Catalunya, es podran detectar cotxes en recerca. En un futur també es podrien posar càmeres als semàfors.