El Museu de l´Empordà exposa la tenora de Pep Ventura fins al setembre. La peça, doncs, torna a la seva ciutat per a un període breu.

Quan va morir el compositor, l´instrument va acabar passant a les mans del notari Dalí, que era un fan indiscutible del músic figuerenc. Al cap d´uns anys, però, el notari va optar per donar aquella tenora al Museu de Música de Barcelona.

Anna Maria, la seva fila, evocava la decisió dient: «El pare considerà que l´instrument no podia pertànyer tan sols a una família particular, sinó que havia de ser propietat de tothom i per tothom admirat. Encara recordo el dia que en Folch i Torres i en Borralleres vingueren a cercar-la. La vaig treure del calaix on la guardàvem i la vaig contemplar llargament per darrera vegada. Els la vaig donar amb pena, encara que comprenia que el pare es fes un deure de lliurar-la als responsables del Museu».

L´admiració paterna per les sardanes de Pep Ventura, sens dubte, va afavorir que el jove Salvador Dalí dibuixés algun retrat del músic. O que el 1935, quan ja era un enfant terrible, se´l tornés a treure de la butxaca mentre blasmava: «Tomàs Garcés, Salvador Perarnau i Sebastià Gasch no són surrealistes en res... Pep Ventura fou surrealista quan tocava la tenora». Però més que sur­real, en Ventura va ser un gran renovador.

Si pengeu una foto de la tenora a Instagram, no rebrà ni una mil·lèsima part dels m´agrada que podrien obtenir la Fender de Stevie Ray Vaughan o el baix de Paul McCartney. És igual: el seu so va ser decisiu a l´hora de configurar la cultura popular i la identitat artística del nostre territori. I si l´Spotify hagués existit el 1904, segur que ho hauria consignat així.