Cada vegada més els polítics en exercici s´envolten d´assessors, experts i mags que suposadament tenen la clau de l´èxit i troben, en cada cas, la paraula o divisa que fa que les urnes s´omplin de vots favorables. Busca´m en Merlí! Carles Puigdemont, en canvi, viu els seus exilis acompanyat per un historiador, he llegit. Un historiador! No m´hauria sorprès més si m´haguessin dit que el seu acompanyant és un afinador de pianos (o de formatges, els afinadors de formatges estan molt sol·licitats).

La indústria de la fabricació de realitats paral·leles coneix, doncs, una època de puixança. Com aquesta agència o negoci sociològic que respon al nom de Cambridge Analytica -vinculada, se suposa, a l´extrema dreta- i que, diuen, ha estat determinant en l´elecció de Donald Trump i en l´èxit del Brexit mitjançant la compra fraudulenta d´informació de 50 milions d´usuaris de Facebook a qui s´ha afalagat amb una propaganda que els confirmi els seus prejudicis i deliris, com més grans i incansables, millor. Afalacs: quan sentis que et donen la raó és molt possible que t´estiguin enganyant. En cas de dubte, pregunta a la teva dona o al teu avi: ells et situaran en el teu lloc.

He vist algun exemple d´aquesta propaganda que fins i tot fa servir imatges pietoses de Jesús (l´amic de Donald Trump) i del diable (el sequaç de Hillary Clinton). Aquestes estampetes devocionals farien posar vermell el més entusiasta catecumen, però ja veuen que hi ha gent que no es cansa de menjar el mateix. I els correus electrònics i les xarxes socials mai van ser gratuïts: la mercaderia que trafiquen som nosaltres mateixos. Així que mai m´estra­nyo si vaig a Andorra, poso per cas, i, a la tornada, rebo en el meu correu vint propostes per anar a Andorra. Amb mi, que vull provar de tot, no funciona, però els deu donar resultat amb els que sempre mengen el mateix, suposo. D´altra banda, no sé què hi ha de dolent en el fet que Rússia influeixi en les eleccions si influeixen el Vaticà, la CIA, Standard & Poors i Telva.